Rovnou lze odpovědět, že velmi dobře, a město Jičín tímto dává příslib, že na podzim otevře jednání o rozšíření počtu kol v příštím roce. Každé kolo je opatřeno GPS modulem a data poskytla společnost Nextbike Czech Republic s.r.o.
„Mám radost, že se sdílená kola velmi osvědčila. Myslím, že město Jičín na základě zkušeností s pilotním projektem má otevřenou cestu jednat o rozšíření nabídky sdílených kol. V podzimních měsících dostaneme hodnocení o využívání kol v letním období a věřím, že bude jednáno o pokračování projektu i jeho rozšíření pro příští rok,“ hodnotí starosta JUDr. Jan Malý.
„Sdílená kola v Jičíně byla součástí našeho volebního programu pro toto období, a jsem proto velmi rád, že si tento bod můžeme odškrtnout jako splněný. Kola často používám a jsem touto službou nadšený. Myslím, že mnohdy se jejich používáním lidé baví, a to je velmi důležité,“ doplňuje místostarosta Mgr. Petr Hamáček.
V roce 2024 je na stanovištích v Jičíně celkem 60 kol. Co se týká základních čísel, za měsíce březen, duben a květen proběhlo 18 885 výpůjček, což vychází na 205 denně. Z toho 18 086, tudíž asi 96 %, trvalo do 15 minut, kdy je kolo poskytnuto zdarma v rámci pilotního projektu. To splnilo očekávání, protože sdílená kola v Jičíně byla nastavena tak, aby plnila hlavní účel alternativní hromadné dopravy, tedy aby sloužila k rychlému přesunu. Uživatelé za uvedené období najeli v souhrnu 22 549 kilometrů, takže průměrná délka cesty byla 1,2 kilometru. Protože cyklodoprava nespotřebovává pohonné hmoty, také se šetřilo životní prostředí, přičemž společnost Nextbike uvádí, že se v Jičíně předešlo produkci 4344 kilogramů oxidu uhličitého oproti cestování automobilem. Stejné množství by vstřebával městský park se 162 vzrostlými stromy.
Zajímavá je i zprůměrovaná statistika výpůjček za měsíce březen, duben a květen dle denní hodiny. V pracovních dnech je patrná špička okolo 7. hodiny ranní, kdy bylo vypůjčeno více než 10 kol z 60, nicméně největší využití bylo mezi 13. až 17. hodinu, kdy bylo v provozu okolo 20 kol, třetina z celkového počtu. Ve víkendových dnech chybí ranní špička a odpolední vrchol je mírnější, co ale je kuriózní, okolo půlnoci bylo v průměru vypůjčeno 6 kol. Obecně však platí, že sdílená kola byla více využívána v pracovních dnech než o víkendu.
Jaké bylo využití jednotlivých stanovišť. Za období březen–květen si uživatelé nejčastěji vypůjčili kolo na autobusovém nádraží, a to celkem 1807krát. Vrátili ho zde celkem 2030krát. Druhé nejvyužívanější stanoviště bylo u Aqua Centra, třetí na křižovatce ulic Husova-Tyršova. Obecně platí dva trendy, a to za prvé, že více využívaná jsou stanoviště v centru, a za druhé, že do kopce se příliš nechce šlapat, proto hlavně ze začátku docházelo k vyprazdňování některých stanovišť (například na Žižkově náměstí) a k přeplňování jiných (autobusové nádraží nebo v ulici Přátelství).
Analýza jízdních dat za první tři měsíce také naznačuje nejčastější trasy. Celkem 351krát byla překonána trasa mezi stanovišti Lidické náměstí – ulice Přátelství (tedy u Bunkru). Druhá nejčastější trasa byla ulice Přátelství – autobusové nádraží a třetí autobusové nádraží – ulice Přátelství. I čtvrtá trasa v pořadí je ve čtvrti Nové Město, protože jde o poměrně krátký přejezd od ulice Přátelství – Lidické náměstí.
Během uplynulého období se zlepšilo vyvažování počtu kol v jednotlivých stanovištích. Z počátku si uživatelé museli na novou službu zvyknout, takže společnost Nextbike přijímala reklamace o nesprávně vrácených kolech, avšak veškerá odložená kola se našla díky integrovanému GPS modulu. Reklamace i zapůjčení jsou možné vyřídit pomocí stejné mobilní aplikace Nextbike, která navíc funguje také ve všech dalších městech, kde tato firma provozuje sdílená kola.
Co se týká úvah o rozšíření služby, nabízí se možnost navýšit počet kol nebo přidat i elektrokola, jež by pomohla do kopce, a věcí úvah bude rovněž rozvržení stanovišť či přidání nových. Město Jičín hlavně v počátečním období přijímalo mnoho požadavků na nová stanoviště, případně na přesunutí stávajících.
Na provozování sdílených kol město Jičín provedlo předběžné konzultace a následně uzavřelo smlouvu se společností Nextbike Czech Republic s.r.o., která je zkušeným poskytovatelem této služby a v Jičíně ji spustila právě 1. března. Díky podpoře Královéhradeckého kraje a Nadačního fondu Škoda Auto je prvních 15 minut výpůjčky zdarma, přičemž po jejich uplynutí je účtován poplatek 25 Kč za započatou půlhodinu. Jak bylo uvedeno výše, téměř 96 % uživatelů zvládá překonávat trasy v bezplatném období.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV