Internetová encyklopedie Wikipedia nabízí možná trochu technicistní, ale poměrně trefný výklad, že jde o „koncept, který využívá digitální, informační a komunikační technologie pro zvýšení kvality života ve městech“ a zaměřuje se například na „snižování spotřeby energií, eliminaci zátěží životního prostředí, optimalizaci dopravy a sdílení dat pro veřejné účely.“ Jinými slovy je to moderní způsob plánování, budování a řízení města, opřený o pečlivé analýzy dat a o dříve získané zkušenosti s cílem zjednodušovat a zpříjemňovat život jeho občanům i návštěvníkům. Chtěli byste také žít v takovém městě?
Já tedy rozhodně ano a možná budete překvapeni, že i Praha stověžatá, která bývá v cestovatelských bedekrech popisována jako metropole kultury a historie, ale už méně jako město inovací, v nejbližších letech nabídne mnohé příjemné novinky. Pojďme jako první nahlédnout do oboru dopravy, která přímo či nepřímo ovlivňuje kvalitu života každého z nás. Již od 2. prosince 2019 funguje nová verze mobilní aplikace PID Lítačka, která na přelomu ledna a února 2020 umožní cestujícím také nakupovat časové kupony přímo v mobilu. Už delší dobu si v aplikaci můžete koupit jednorázové jízdenky pro cesty po Praze i Středočeském kraji, ale s novou funkcí odpadne nutnost zdlouhavého nákupu kuponů na e-shopu nebo čekání ve frontách u přepážek v metru. Společně s e-shopem odstartuje také možnost používat mobilní telefon místo stávající Lítačky nebo Opencard přímo jako tramvajenku. V aplikaci jednoduše potvrdíte, že se chcete při přepravní kontrole prokovat přímo svým telefonem a revizor už si napříště jen načte údaje o vašem kuponu pomocí bezdrátového přenosu dat přes NFC nebo naskenováním QR kódu. Nově budou také již i autobusy dopravního podniku při odjezdu ze zastávek posílat do datové sítě informaci o své poloze, cestující se tak při vyhledání spojení rychle a spolehlivě dozvědí, zda jede jejich spoj na čas, nebo dorazí se zpožděním a bude lepší volit jinou cestu. Tramvaje budou brzy následovat. Další Smart City prvky budou představovány postupně v dalších letech, ale mohu aspoň naznačit, že se můžeme těšit na chytrou navigaci v mobilu, která nabídne vedle spojení MHD třeba i svezení na sdíleném kole či elektrokole nebo i zdraví prospěšnou pěší procházku, dále třeba na informace o navazujících spojích ve vlacích i vozech MHD a pravděpodobně také na nové zastávky s informacemi o aktuální dopravní situaci či počasí.
Řidičům a cestujícím, kteří se aspoň část cesty potřebují dopravovat vlastním autem, zpříjemní život inteligentní řízení dopravy. Chystáme se podívat na zoubek semaforům, které mnohdy nechávají zbytečně auta stát a čmoudit na křižovatce, i když zrovna nikdo nejede, a možná se vrátíme i k vypínání méně frekventovaných světelných křižovatek v noci, kdy si řidiči často lépe poradí sami. Na prvním místě pro nás ale zůstane hladký průjezd tramvají a autobusů, aby se cestující dostali do svého cíle pokud možno podle jízdního řádu. Mimopražští a lidé z okraje města se brzy dočkají chytrého navádění na P+R parkoviště a lepšího propojení s MHD a připravuje se i možnost krátkodobé rezervace místa, aby měli řidiči jistotu, že na odstavném parkovišti zaparkují. Důležitá změna čeká Pražany také s nástupem elektromobility. Ne, samořiditelná auta v ulicích zatím nepotkáte, ale když si pořídíte nebo vypůjčíte elektromobil, zaparkujete zadarmo i na modrých zónách po celé Praze. A co je podstatnější, již za pár let si budete moci elektrické auto dobít i z lamp veřejného osvětlení, které vybavíme jednoduchými dobíjecími zařízení a také novými typy senzorů, které nám pomohou sbírat data o hustotě dopravy, znečištění ovzduší nebo třeba o hluku v dopravně zatížených lokalitách. V současnosti připravujeme pilotní projekt, který nám třeba napoví, kde se v centru města pohybuje nejvíce turistů a kam bychom měli vyslat více strážníků nebo kde vybudovat nová pítka.
Možná si říkáte „to je všechno hezké“, ale zůstane pak v Praze ještě nějaká příroda a místo pro lidi? Ano, koncept Smart City dokáže pomoci i tady. Mobilní aplikace nám pomůže vytipovat vhodné lokality pro výsadbu nových stromů, ale upozorní nás také na to, že je nějaký strom nemocný a potřebuje zajistit nebo prořezat. Díky chytrému zavlažování a lepšímu plánování seče bychom také do budoucna neměli v parcích vídat tak často uschlou trávu a květiny bez života. Další zajímavé nápady čekáme ale i od vás, občanů a návštěvníků Prahy. Ještě během zimy odstartujeme Pražský inovační marathon, kde si 2-5členné týmy nadšených řešitelů vyberou jeden z námětů na zlepšení přímo od radních hlavního města a během tří měsíců připraví návrh možného řešení. Kdoví, třeba nám s lepším plánováním uzavírek nebo dohledem nad správným hospodařením města poradíte přímo vy!
Jaromír Beránek
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV