Letěli jste někdy soukromým tryskáčem? Asi ne, jako drtivá většina lidí. Přesto tento způsob dopravy neustále roste. V roce 2022 se uskutečnilo v Evropě 572 tisíc letů. To znamená tolik skleníkových plynů jako vyprodukuje půl milionů obyvatel EU za rok.
Soukromé lety jsou klimaticky zdaleka nejškodlivější způsob dopravy. Na dopravu jednoho pasažéra na jeden kilometr vypustí až 50x více emisí než vlak. Čím kratší let, tím navíc škodlivější, protože vzlet a přistání znamená emise navíc.
A zatímco miliony lidí trpí dopady změn klimatu a další lidé se obávají nákladů na snižování emisí, hrstka lidí využívající soukromé lety se jen směje. Nejvíce se takto létá ve Velké Británii, Francii a Německu, nejoblíbenější letiště jsou Nice, Paříž a Ženeva.
Oblíbenost Nice na Azurovém pobřeží ukazuje, že se jedná z velké části o lety k moři, a nikoli za neodkladným byznysem. (Pokud je vůbec možné v dnešní době považovat jakýkoli byznys meeting za neodkladný). Podle studie thinktanku CE Delft pro Greenpeace počet letů stále roste - mezi lety 2021 a 2022 o 63 %. Více než polovina takových letů je na vzdálenost kratší než 750 km a 15 % jsou kratší než 250 km.
Jak je to v Česku? Studie uvádí 7438 letů v roce 2022, to tvoří 1,3 % všech evropských soukromých letů, ale více než 5,4 % emisí - tady vidíme, že české lety jsou ultrakrátké, a čím kratší let, tím vyšší emisní náročnost na jednu cestu.
Nejčastější linky jsou Praha - Londýn, Praha - Ostrava a Praha - Bratislava. Nejkratší linky: Praha - Pardubice nebo Brno - Uherské Hradiště. Jedna cesta soukromým letadlem na těch 55 km z Brna na Slovácko vyprodukuje 300x více emisí, než cesta běžným autem!
Klimatická spravedlnost znamená, že právě tyto emise musíme zpoplatnit. Nejškodlivější lety na nejkratší vzdálenosti je potřeba zrušit úplně, až na výjimky v podobě zdravotních či podobných urgentních přeprav. A potřebujeme daň na letecký benzin v celé EU.
A samozřejmě potřebujeme budovat ekologické alternativy letecké dopravě: rychlá spojení mezi evropskými zeměmi a regiony tam, kde zatím chybí, nebo pro delší tratě nová spojení moderními nočními vlaky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV