Bernard (STAN): Nákladní vodní doprava v Česku má potenciál! Zatím ale není příliš naplněný

13.05.2024 19:25 | Komentář

Loňský rok přinesl v důsledku intenzivních vyjednávání mnoho legislativních novinek a změn. Ale nebyly to pouze úpravy zákonů, co jsme řešili u jednacího stolu, množství debat a výjezdů probíhalo v terénu, některé přímo na vodě.

Bernard (STAN): Nákladní vodní doprava v Česku má potenciál! Zatím ale není příliš naplněný
Foto: STAN
Popisek: Václav Bernard

V době extrémně přetížené nákladní dopravy na silnicích i železnici zůstává v Česku stále poměrně nevyužitý potenciál vodní přepravy. Ten má význam nejen ekonomický a ekologický, ale rovněž může pomoci udržitelnému rozvoji obcí (pracovní příležitosti, turismus) podél řeky. Lodní přeprava má schopnost snížit zátěž na přetížených suchozemských úsecích a v důsledku toho dokáže regulovat ceny ostatních druhů dopravy. Pro příklad – jedna nákladní loď zvládne přepravit přibližně 1000 tun zboží, což odpovídá asi 40 kamionům s kapacitou nákladního prostoru 25 tun, nebo vlakové soupravě s 22 vagóny o nosnosti 47 tun.

Dlouhodobě řešeným tématem tak v roce 2023 bylo (a nadále zůstává) možnost splavnění Labe, přesněji snaha o schválení Bilaterální smlouvy mezi ČR a Německem o splavnosti Labe. Po více než dvou letech smlouvu dne 7. března 2024 projednala Poslanecká sněmovna, která ji předala k finálnímu posouzení Zahraničnímu výboru, který ji na svém jednání dne 14. března 2024 jednoznačně podpořil. Úmluva stanovuje pravidla údržby tuzemské vodní cesty a její přijetí má zajistit celoročně splavné Labe z Pardubic až do Hamburku.

Labská vodní cesta je jediná domácí vodní cesta vedoucí k moři, a to až do přístavního území ČR v Hamburku, díky čemuž nabývá na svém strategickém významu. Na necelých tisíci kilometrech z Pardubic do Hamburku jsou však dva problematické úseky, které splavnění Labe zatím brání, a to u Děčína a Přelouče. A právě podpora realizace plavebního stupně Děčín (PSD) je jedno z dalších velkých témat, kterému se v posledních týdnech intenzivně věnujeme, a kde nás čeká ještě mnoho práce. Bude nutné najít konsenzus s resortem životního prostředí či Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR.

Ruku v ruce s možností splavnění řeky Labe jde další velké téma – výměna přístavních území v Hamburku. Malé okénko do historie. Po první světové válce získalo tehdejší Československo jako vítězná mocnost přístup k moři na základě Versailleské mírové smlouvy prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Labi a exteritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Hamburk, a to v lokalitách Moldauhafen a Saalehafen. Smlouva začala platit 02. 11. 1929 a byla uzavřena na 99 let (tedy do roku 2028) s opčním právem na dalších 50 let. Avšak hamburská metropole se v průběhu historie a vlivem industrializace významně proměnila a přístavní prostory a přístup k nim už dávno nevyhovují požadavkům a potřebám České republiky ani novodobým trendům transportu nejrůznějšího druhu zboží. I proto se začalo jednat o směně území.

V roce 2022 tak byla založena mezinárodní pracovní skupina pro jednání o výměně přístavních území v Hamburku, která od svého vzniku zasedá v pravidelných cca půlročních intervalech. Poslední jednání bylo organizováno v říjnu 2023 v Praze, aktuálně plánováno v květnu 2024 v Hamburku. Nejnověji bylo sjednáno Memorandum o porozumění o dalším plánování a technické proveditelnosti projektu nájemních prostor v Kuhwerder Hafen.

Snahou je směnit přístavní území Moldauhafen a Saalehafen za přístavní území Kuhwerder Hafen. Nově zvažované území by mělo mít 30 tisíc metrů čtverečních s manipulační a skladovací plochou, mohly by u něj kotvit nejen říční lodě, ale hlavně i ty námořní s ponorem do 11 metrů bez omezení jejich výšky. Velkou výhodou je, že území má silniční i železniční napojení.

Hamburský přístav je nejen jeden z největších přístavů v Německu, ale také jeden z nejrušnějších a nejvýznamnějších přístavů v Evropě. Je to důležitý obchodní uzel pro přepravu zboží po celém světě, zejména pro obchod s Evropou a Severní Amerikou. Zahrnuje rozsáhlé terminály pro kontejnerovou přepravu, ropné terminály, terminály pro přepravu automobilů a další. Je to příležitost, kterou bychom si neměli nechat ujít.

Václav Bernard

Zdroj.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Majerová (Trikolora): Na to člověk nemusí být ekonom...

18:05 Majerová (Trikolora): Na to člověk nemusí být ekonom...

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k reakcím ekonomů na prohlášení Petra Fialy, že Češi…