Několik slov k takzvané modernizaci armády.
1. Vlády naší země – od roku 1990 do současnosti – připustili vnitřní dluh vůči armádě ve výši cca (můj odhad) ve výši 400 miliard Kč!....a jiné resorty na tom budou podobně (tyto peníze se doslova nalili do kanálu – předražené „tunely“, dálnice, drahá nevýkonná zkostnatělá bobtnající státní správa, financování takzvaných neziskovek, samozřejmě ekonomické/materiální uplácení té či oné cílové skupiny voličů podle potřeb panujících koaličních vlád), atd. atd.
2. ČR/politická reprezentace nepředložila jasné a zřetelné politické zadání pro prioritní zajištění obranu a bezpečnost České republiky, důraz je v podstatě kladen jen na kolektivní obranu, ostatně jako celá ostatní EU
3. NATO je bez své zásadní vnitřní reformy odsouzeno k postupnému odumírání…viz aktivity Islámského Turecka, člena NATO agresivně provokujícího jiného člena NATO Řecko a vyvolávajícího konflikty v řadě dalších zemí hrozící zatažením všech členských zemí NATO do válečného konfliktu/s jistou hrozbou i jaderného střetu/ například s Ruskem či Čínou….
Mimochodem - „efekt“ o kterém se nemluví – Řecko bylo léta tlačeno Německem a USA (všichni členové NATO) k zadlužení se i na konto nákupu zbraní a posilování Řecké armády – nyní je Řecko s astronomickým dluhem zejména vůči Německu Německem/EU a USA opouštěno v jeho konfliktu s Tureckem…….nebo-li ukázka toho, jako dopadne země, která se spolehne na takzvané spojence a kolektivní obranu a za cenu astronomického zadlužení se vrhne na „modernizaci“ svých ozbrojených sil a ve chvíli, kdy dojde ke konfliktu se soupeřem, na jehož i vojenském úspěchu mají mocnosti politický zájem (ostatně je to Česká republika, nikoliv Německo či Francie, která získala nezapomenutelnou zkušenost s Mnichovem I – 1938 a Mnichovem II – 1968)…
4. 2% HDP na obranu je – nedá se to říci jinak - nesmysl…což se vbrzku ukáže… až se ekonomika, tedy i HDP, ČR a zemí EU definitivně propadne do krize.
A jen na okraj – zatím se nikdo na úrovni velení NATO například nepokusil prosadit ani to, aby do oněch nesmyslných 2% HDP byly započítány náklady daňových poplatníku na opravu a zkvalitnění základní/strategické a taktické/ dopravní infrastruktury – kterou ČR mimochodem přislíbila spojeneckým armádám na Varšavském summitu, tedy i včetně opravy staticky poškozených a tedy nepoužitelných mostů……a včetně i výdajů například na branně-bezpečnostní vzdělávání obyvatelstva…
5. Marně čekám na mnohem zásadnější důraz kolektivní obrany (myslím té reformované) na „dělbu práce v zajištění obrany“ v rámci všech členských zemí, na obnovu Civilní obrany na celém teritoriu EU atd.
6. Pokud jde o KVAČR (Koncepci výstavby AČR) – tu považuji za definitivně mrtvou, stejně jako takzvanou „bílou knihu“
v diskusích o rozpočtu MO jsem nezaznamenal jediný náznak změny přístupu v rozdělení finančních prostředků za situace, kdy vojensky vyspělý svět přikládá kybernetickému vedení války minimálně stejný význam jako vedení války fyzickými prostředky (“železem)…a to přesto, že pan ministr o těch hrozbách zasvěceně hovoří: https://www.armadninoviny.cz/metnar-celime-terorismu-nelegalni-migraci-hybridnim-hrozbam-a-kyberutokum.html#utm_source=feedly&utm_medium=feed&utm_campaign=metnar-celime-terorismu-nelegalni-migraci-hybridnim-hrozbam-a-kyberutokum&utm_content=main ……pak se ale musím ptát, kde se evidentně potřebná změna struktury výdajů na obranu vlastně projevila, kde ji pan ministr prosadil?!
- současná diskuse o modernizaci je vedena na úrovni, kdy generální štáb prohlásí „koupíme si toto a ještě také tamto, a támhle to…to se nám také líbí“, aniž by byly provedeny zásadní reorganizační změny – personální i materiální – na úrovni kompetence „prvního náměstka ministra obrany “, a došlo modernizaci v celé oblasti nákupů a akvizic – a to nejlépe způsobem kdy bude vytvořena „AGENTURA pro společné nákupy, akvizice, vědu a výzkum pro všechny branné a bezpečnostní složky“…typu „DARPA“ – jako jediný možný způsob odstranění resortismu, nastavení základních logistických (kompatibilních) norem a pravidel pro branné a bezpečnostní složky státu o deseti milionech obyvatel, státu který z hlediska ekonomiky/zadlužení usilovně hledá (má hledat) kde nechal tesař díru – doslova
- v roce 2020 nemáme k dispozici cosi jako projekt „BEZPEČNOST 5.0“ – tedy základní dokument pro střednědobou a dlouhodobou ambici zvýšení nikoliv pouze schopností armády, ale obranyschopnosti země jako celku – legislativního, personálního, materiálního/finančního zajištění základních soběstačností (energetické, potravinové, výrobní…), včetně modernizace krizového řízení, materiálního zabezpečení fungování státu v době krize – podniky zvláštního určení, vybudování/obnovení systému Civilní obrany, synergického zapojení všech státních i nestátních složek – zde mám na mysli především zapojení SBS (soukromých bezpečnostních složek) atd. Stejně tak nevidím zájem na zásadních kvalitativních změnách v oblasti branně-bezpečnostního vzdělávání nejen například ve složkách IZS, ale v celé státní správě nehledě k zavedení Branné přípravy do škol – což samozřejmě předpokládá i zásadní změny v přípravě vysokoškolsky připravovaných pedagogů pro výuku této problematiky …což dále předpokládá zavedení jednotné akreditace a jednotných metodik platných pro všechny zřizovatel – neb za obranu a bezpečnost země nejsou odpovědny obecní úřady či kraje ale vláda ČR
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Článek byl převzat z Profilu Ing. Bohuslav Chalupa
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV