Proto je škoda, že díky obvyklé skromnosti a transparentnosti magistrátní koalice zapadl a téměř se o něm nemluví. Jaká je tedy budoucnost dopravy v Brně?
Koncept, který schválilo vedení města, je jasný: Brno má být postupem času prakticky bez aut, každý obyvatel má kolo a šalinkartu. Koncepce absolutně neřeší nynější dopravní problémy, jako je přesycenost silnic, pomalost dopravy a absence nových dopravních cest, naprostý nedostatek parkovacích míst nebo dokončení VMO (velkého městského okruhu). Naopak - např. parkovacích míst ještě ubude a z důležitých dopravních tepen se stanou kavárenské bulváry a zóny klidu. Je zcela zřejmé, že projekt neřeší to, po čem již nějakou dobu volá většina Brňanů – vyřešení přesycenosti dopravy a nekonečných problémů s parkováním (tedy pokud tím nemyslíme silnice zcela bez aut).
Snaha radních je tedy jasná, vytlačit auta z města a přinutit obyvatele jezdit na kole nebo využívat městskou hromadnou dopravu. Při obhajobě svých postojů opakují zástupci města tutéž mantru: obdobný systém funguje v Kodani, Amsterdamu, Vídni, Berlíně… Jenže ouha! Zapomínají na jednu důležitou věc: Brno není Kodaň. V Kodani či ve Vídni už mají systém parkování a vjezdu aut do centra řadu let vyřešený, tudíž všude tady se mohou zabývat cyklodopravou, kterou rozhodně nestaví na piedestal a nevěnují ji veškerou svou pozornost. Navíc Brno je svým rozložením poněkud specifické a osobně bych nechtěl být v kůži těch, kteří pojedou na kole v podzimních plískanicích z centra např. do Kohoutovic či do Líšně… Argument světovosti tak v tomto případě padá. I přesto se velmi brzy dočkáme nejrozsáhlejší sítě bikesharingu a podpory cyklodopravy v Evropě, třeba i v podobě několika biketowerů (obdoba parkovacího domu pro auta), 4360 stojanů (méně má dokonce i Paříž) a 2560 městských kol k zapůjčení. Ponechme stranou vtíravou otázku „kdo to, proboha, využije?“ a zeptejme se spíš, zda by nešlo k těmto účelům vyčleněnou částku 150 milionů (!) využít v dopravě o něco lépe. Co třeba nové cyklostezky, obnova vozového parku MHD, lepší dopravní obslužnost i dostupnost, efektivní systém parkování…?
Z dokumentu ale samozřejmě nevyplývá jen přístup města k cyklodopravě. Sice se zde nedočteme o tolik slibovaném snižování cen MHD, zjistíme však, že novinky čekají i jednotlivé lokality. První vlaštovky tohoto plánu dorazily už v době schvalování této koncepce. Ukázkou takových změn v organizaci dopravy mohou být například rekonstrukce Štefánikovy ulice a její proměna v zelený bulvár či přestavba Mendlova náměstí s cílem absolutní změny významu náměstí v klidovou zónu. Jak bude ale dosaženo zklidnění dopravy, pokud dojde pouze k odebrání jízdních pruhů a zrušení parkovacích míst, není jasné. Mnohem jasnější je třeba přístup radního Hollana, který si z nesouhlasných názorů obyvatel Štefánikovy dělá na svém facebookovém profilu srandu.
Za zmínku jistě stojí i fakt, že radní vybrali koncepci známého cykloaktivisty, kterou odborníci na dopravu nedoporučili a v jejichž hodnocení se umístila s 61 % až na 3. místě. Pomyslné vítězství totiž patřilo konceptu úředníků Magistrátu města Brna (odborníky hodnoceno 90 %). Koalice tedy stejně jako v mnoha jiných případech opět nedala na rady odborníků a znovu rozhodla tak, jak jí velí odhodlání prosadit menšinová řešení v podání Žít Brno a Strany zelených...
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV