Začínám mít opravdu strach, jak to s novým stavebním zákonem dopadne. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš si protiřečí v téměř každém odstavci. Chce zachovat desítky dotčených orgánů s vlastním razítkem, přitom má platit princip jeden úřad jedno razítko? Proč je nový stavební zákon dost dobrý pro dálnice a už ne pro občana? Přečtěte si víc.
Ivan Bartoš: Chceme zrušit i tzv. institucionální integraci. Podle nového stavebního zákona měl totiž stavební úřad sám převzít rozhodování, které se týkalo například ochrany vod, ochrany památek, lesů apod.
Jak je to ve skutečnosti: Dotčené orgány jsou ona razítka, která si dosud musel stavebník sám vyběhat – tedy například vodohospodáři, památkáři, hygienici, dopraváci…A aby ta razítka, z nichž často některá propadnou, než je stihne stavebník získat, už nebyla, měli se jejich nositelé začlenit do stavebních úřadů. Stavební úřady pak měly fungovat tak, jak kdysi v historii fungovaly – jako svéprávná instituce, která sama vyřeší všechny rozpory, jež mezi těmito ochránci veřejných zájmů zákonitě vznikají, a vydá stavebníkovi jasnou zprávu – můžeš stavět nebo ne. I Bartošův vládní materiál upozorňuje, že bez integrace budou prodlevy ve stavebním řízení pokračovat. Pan ministr hovoří o procesní integraci, ale na otázku, kdo tedy bude řešit rozpor mezi dvěma samostatnými razítky, není odpověď!
Ivan Bartoš: Chceme naopak zachovat princip. Jeden úřad, jedno razítko´. Stavebník podá úplnou dokumentaci na stavební úřad a dál už by se neměl o nic starat.
Jak je to ve skutečnosti: Pokud zůstanou „razítka“ zachována, těžko může platit princip jeden úřad jedno razítko a povolování staveb skutečně zrychlit. A jak je uvedeno výše, není jasné, kdo a jak bude řešit rozdílná stanoviska a jak budou zajištěny lhůty. Možná fikcí souhlasu..... Takže místo toho, aby se úředníci dohodli v rámci jednoho úřadu, budeme otevírat další prostor pro přezkum vydaného stanoviska fikcí ( natahovat lhůty)
Ivan Bartoš: Zachováme také Specializovaný stavební úřad, který převezme velké stavby a tím je zásadně urychlí. Tady dokonce jednáme o rozšíření jeho působnosti.
Jak je to ve skutečnosti: Nový stavební zákon tedy začne být účinný jen pro velké stavby? Je tak dobrý, že jeho účinnost rozšíříme o další stavby? Když je dobrý pro dálnice, proč ne pro občana? Toho ponecháte v současném marasmu?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV