Opatření se zakládají na rozhodnutí německého správního soudu, který zákazy vjezdu dieselů označil za přípustné řešení pro co nejrychlejší snížení znečištění oxidem dusičitým (NO2). Pro znečištění NO2 stanovuje evropská směrnice o čistotě ovzduší 2008/50/ES maximální přípustný limit na úrovni 40 µg/m3.
Tato hodnota však není překročena jen v Německu, ale i v České republice a dalších jedenácti zemích Evropské unie. Evropská komise už proti České republice spustila sankční řízení, teoreticky tak zákazy vjezdu dieselů hrozí i u nás. A přitom je ona limitní hodnota evidentně nereálná. Zatímco v Evropě máme 40 µg/m3, platí v Kalifornii, která je proslavena nejambicioznějšími emisními limity na světě, 57 µg/m3. Ve zbytku USA pak 103 µg/m3. Pro představu, když si doma zapálíte čtyři svíčky, vyletí v místnosti hodnoty oxidu dusičitého podle měření německého Frauenhofer Institutu na 140 µg/m3. Tedy třiapůlkrát více, než kolik je dovoleno například pro pražskou magistrálu, kde každý den projedou tisíce aut. Prosím nechápejte mne špatně. Sám jsem vášnivým snowboardistou a záleží mi na ochraně klimatu. Z toho důvodu prosazuji ambiciózní limit, přibližně na úrovni Kalifornie. Nesouhlasím ale s tím, aby na základě nereálného limitu mohla být omezována práva řidičů dieselových aut, která byla ještě k tomu před uvedením na trh řádně schválena v rámci evropského schvalovacího procesu. Evropská komise musí být schopna reflektovat svoji vlastní práci. Musí existovat možnost změnit nevyhovující legislativu. Politická skupina Evropských konzervativců a reformistů, které je ODS členem, proto v Evropském parlamentu podala návrh, aby se parlament tímto tématem zabýval.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV