Tito spoluobčané mají svoji kulturu, hodnoty, přesvědčení a snaží se zapojit do společnosti většiny, ctít pravidla této země, přizpůsobit se podmínkám kraje, místa, kde žijí.
To, co mohou sami nabídnout, jsou nejen neobvyklé pohledy na život většinové společnosti, ale i rozdílné životní a kulturní zvyklosti spolu s jazykovou pestrostí a osobitým postojem.
Velké úskalí představuje pro tyto občany jazyková bariéra. Děti cizinců, které přichází do základní školy, jsou okamžitě, bez jazykové přípravy, integrováni do kolektivu žáků mluvících jiným jazykem. O pochopení našich zvyklostí, režimových záležitostí a vzdělávacím systému ani nemluvě.
K úspěšnému začlenění takového dítěte do vzdělávacího systému by jistě pomohlo vybavit jej předem alespoň minimální jazykovou přípravou. Dítě by se pak lépe orientovalo, rychleji rozvíjelo a v neposlední řadě by získalo větší pocit jistoty a bezpečí.
Stát v současné době sice nabízí různou formu podpůrných opatření, která jsou ovšem finančně velmi náročná a dostatečně nenapomáhají zkrácení integračního procesu.
Snad by stálo za zamyšlení, zdali by se nenašly finanční prostředky na podporu systematické intenzivní jazykové přípravy, která by vedla k rychlejšímu odstranění jazykových bariér a podpoře integrace cizinců (především dětí a mládeže) do českého vzdělávacího systému.
HANA JANISCHOVÁ
MÍSTOPŘEDSEDKYNĚ TOP 09 V KARLOVARSKÉM KRAJI
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV