Na přetřes opět přichází stavební zákon. Zbrusu nový zákon má zajistit rychlé stavební povolování, kratší lhůty a nemá docházet k různým nesrovnalostem. Když se však na celý zákon podíváme, tak jeho uživatel z něj bude pravděpodobně trochu mimo. Krom toho, že se jedná o mnoho stránek a plno paragrafů, tak se tento zákon dotýká různých ministerstev. Nejvíce však ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy. Celým jablkem sváru je urychlení výstavby různých typů infrastruktur. Zejména pak výstavba silnic, dálnic, železnic nebo i klasické infrastruktury – vodovody a kanalizace atd. Vzhledem k tomu, že se mnoho takových staveb opožďuje díky účelové blokaci jednotlivců nebo různých ekologických organizací, tak stavební zákon přináší jisté novinky.
Jednou takovou novinkou, kterou doporučil garanční sněmovní výbor pro veřejnou správu, je institut předběžné držby. Jedná se o institut, který mají mnoho let v Rakousku a Německu. V zásadě se jedná o to, že když poběží vyvlastňovací řízení, tak už se může začít stavět, než bude vyvlastňovací řízení dokončeno. S tím samozřejmě souvisí tzv. EIA. Tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Ta je rovněž součástí stavebního zákona, ale projednává se samostatně. V tomto případě jsme jako ochranu proti účelovým blokacím ze strany různých ekologických hnutí zvýšili počet podpisů z 200 na 500. Ty musí mít doložit k žádosti, když vstupují do fáze stavebního řízení. Proti tomuto i dalším věcem se ostře ohradil předseda Strany zelených, který byl na výboru přítomen. Prý je to omezování takových organizací se vyjadřovat do stavebního povolování. To ale není pravda. Ta možnost jim není brána, stále jim zůstává. Doznává však patřičných změn, aby věci odpovídaly současnému stavu. Osobně jsem požadoval, aby tyto různé organizace nesly i svůj díl odpovědnosti. Je hezké všechno zastavit a přibrzdit. Jenže, kdo ušlé investice zaplatí? Pan Stropnický měl vytřeštěné oči, když jsem mu řekl, že bych to nechal zaplatit organizace, které účelově výstavbu blokují a také bych to nechal zaplatit jeho.
Uvidíme, zda nový stavební zákon přinese jistou pružnost ve výstavbách infrastruktury, kdy přijde tzv. integrované stavební povolování. Důležité je, že se v tomto novém stavební zákoně nepřistupuje k rušení malých stavebních úřadů. To jsem si ohlídal. Nicméně ministryně řekla, že další novela to již bude obsahovat. Jasně říkám, že odmítám rušení malých stavebních úřadů, protože právě stavební úřady na malých obcích znají místní problematiku nejlépe. Člověk z velké stavebního úřadu nemůže všechnu místní problematiku znát. Navíc by to znamenalo, že bychom státní správu opět oddálili lidem.
Převzato z profilu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV