Nalejme si čistého vína. Všichni zasvěcení vědí, že:
1. Změna financování má řešit problém nenaplněných středních škol.
2. Změna financování není možná bez navýšení rozpočtu.
Ad 1.
Samonasávací efekt přebujelé kapacity středního školství je problém a byl jím již před pěti lety. Tehdejší ministr školství Josef Dobeš na otázku optimalizace sítě středních škol odpověděl, že se jedná o politický problém, že kraje jsou oranžové a jako zřizovatelé si do toho nenechají mluvit. O to více překvapuje dnešní rétorika sociálnědemokratické ministryně Kateřiny Valachové, která se opírá do krajů, viní je z neprůhledného financování. Ještě by mohla dodat, že kraje jsou sice stejně jako ona oranžové, ale nejen v jižních Čechách si přizvali na pomoc komunisty, ze kterých udělali radní pro školství. Tento fakt dokazuje, že kraje v současné podobě jsou jakýmisi státy ve státě.
Jediným drobným pozitivem pro mě jako ředitele MŠ a ZŠ Malšice zůstává, že se oddělí tok peněz pro krajské a obecní školy, které nyní pro obě skupiny rozdělují právě krajští úředníci. Tím se ukončí letitý spor: Někteří ředitelé základek tvrdí, že doplácejí na střední školy, a naopak středoškolští ředitelé vidí díru ve financování především malých základních škol.
Ad 2.
Připomenu situaci, kterou jsem osobně zažil. Duben 2016, aula jihočeské střední školy se třemi sty zájemci o problematiku změny financování, kterou přijel z ministra školství, mládeže a tělovýchovy přednést náměstek ministra Václav Pícl. Dvouhodinovou přednášku zakončil větou, že pokud ministerstvo financí na reformu nedá peníze, žádná nebude. Selský rozum totiž velí: pokud někde přidáte, musí jinde chybět. Pokud do systému nenasypeme, nehneme se dál.
Závěrem:
Ze všech systémů financování je současný – "na hlavu" – ten nejméně špatný. Především proto, že je zažitý a vyzkoušený. Navíc je spravedlivý k úspěšným školám, je motivační. Systém financování navíc musí postihnout všechny stupně vzdělání, nejen střední školy, ale i mateřinky a základky a připravovaná změna zohledňuje především nenaplněnost středních škol. Než ale změna začne platit, demografický pokles na středních školách se zvrátí a naplněných lavic, ze kterých se nyní těší základky, se dočkají i školy střední.
Řešení nejsou složitá. Pokud je změna závislá na přidání financí, udělejme tak již dnes, v době ekonomického růstu a v současném systému. Nechtějme hledat zase nové cesty, které podle nás, ředitelů škol, přinesou nárůst byrokracie, a rozhodně nebudou znamenat zjednodušení.
Pavel Klíma, ředitel školy
www.jetozodpovedne.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV