Kolaja (Piráti): Konec zneužívání osobních dat pro politickou reklamu a vyšší transparentnost

25.01.2023 22:21 | Tisková zpráva

Nově budou moci političtí aktéři k cílení své reklamy využívat pouze data, která uživatelé explicitně pro tento účel schválí.

Kolaja (Piráti): Konec zneužívání osobních dat pro politickou reklamu a vyšší transparentnost
Foto: pirati.cz
Popisek: Marcel Kolaja

Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) také schválil konec zneužívání osobních dat, či využívání takzvané behaviorální reklamy, tedy metody, která analyzuje chování občanů. Nová pravidla také počítají s větší transparentností politické reklamy, kdy bude jasné, kdo na koho cílí, za kolik peněz a proč.

"Transparentnost v politické reklamě vnímám jako klíčovou. Proto jsem rád, že se nám podařila prosadit lepší ověřitelnost toho, kteří politici či politické subjekty za danou politickou reklamou stojí. Návrh přináší povinnost zveřejnit informace o zadavateli, kolik peněz za reklamu vynaložil, či na základě jakých údajů na určitou skupinu míří. Zároveň významně snižujeme možnosti cílení, tak aby nebylo možné zneužívat osobní data pro politické účely,“ říká europoslanec a člen výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Marcel Kolaja.

Návrh zavádí nový registr, kam budou muset zadavatelé politické reklamy všechny informace povinně zadávat. „Občané, nevládní organizace či novináři tak budou mít přehledně a na jednom místě všechny informace. Bude tedy snadné zjistit, kdo za kterou reklamou stojí, či kolik za ní platí,“ vysvětluje Kolaja, který je také kvestorem Evropského parlamentu.

Podle přijatého návrhu, který nyní putuje na plénum, má být zakázané cílení politických reklam na základě rasového či etnického původu, náboženského přesvědčení, sexuální orientace, zdravotního stavu či politických názorů. Toto omezení bude platit jak online, tak offline. Po schválení plénem bude finální znění pravidel vyjednáno v trialogu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Proč jste při předkládání zákona o střetu zájmů postupoval tak, jak jste postupoval?

Soud zákon shodil ze stolu ne kvůli obsahu, ale formě, jakou byl přijat. Přitom kdybyste postupoval tak, jak se má, zákon by přeci taky prošel nebo myslíte, že ne? A myslíte, že je obecně transparentní postupovat tak, jak jste postupoval vy, tedy že jste zákon chtěl prosadit jen jako přílepek bez to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

David (SPD): Posílili ti, kdo chtějí zachovat neutrální Rakousko

9:04 David (SPD): Posílili ti, kdo chtějí zachovat neutrální Rakousko

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k politickému vývoji v Rakousku.