Dobrý večer, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. To je ta výhoda řádných přihlášek. Kdo se přihlásí řádně, počká si a nakonec se dočká. Ale aspoň není limitován těma dvěma minutami.
Já své vystoupení rozdělím na dvě části. V té první chci apelovat na to, abychom nezapomněli, co je vlastně meritem tohoto bodu, té novely stavebního zákona. A tady chci podpořit paní ministryni Šlechtovou a přimluvit se za ni. Ona už to tisíckrát říkala na tiskových konferencích a seminářích tady ve sněmovně i v Senátu. Ten zákon je především pro stavebníky - ať pro ty malé - shodou okolností já teď opravuji plot a stavím bazén, tak jsem smutný, že ještě zákon nemáme v účinnosti. Týká se to rodinných domků, týká se to malých, středních a velkých developerů, onoho plánu na sloučená řízení, ať už územního řízení, EIA, nebo stavebního povolení. To je to meritum zákona.
A já chci říct, my jsme s kolegy ministry, kterým za to chci moc poděkovat, na tom opravdu odpracovali - nechci říct, že stovky, ale možná stovky hodin vzájemnými debatami s Ministerstvem pro místní rozvoj, MŽP. A já za sebe snad mohu trošku přihřát polívčičku dopravě resp. resortu dopravy, který v té debatě také byl, a kolegové z ODS se teď vyjadřují k předběžné držbě a k dalším záležitostem, které jsou součástí tohoto návrhu. Pravdou je to, co říkala paní ministryně, že jsme dopravní záležitosti teoreticky mohli řešit i separátně, zvlášť, v jiných zákonech, ale k tomu se asi v tuto chvíli nemá cenu vracet. Dnes máme dnešní datum, je to tak, jak to je, a ta debata je takto ložená. A já teď v té druhé části svého vystoupení, své argumentace, budu mluvit právě o dopravě a o pohledu toho sektoru dopravy a dopravního stavitelství.
Já musím říct, že jsem rád, jak to nakonec dopadlo. A možná bych použil to české přísloví - vrabec v hrsti versus holub na střeše. Nám se pro dopravu spousta dobrých a drobných vylepšení povedla do toho zákona vyjednat, odhlasovat. A upozorňuji, jak tady ve sněmovně, tak u kolegů v Senátu. Namátkově mohu připomenout, že se nám povedlo upravit případné napadání rozhodnutí u správního soudu, žaloba, kdy nově bude nutno rozhodnout ze strany soudu ve všech bodech žaloby, tzn. není možné napadat zpětně jenom jednu nevyřešenou část. Povedlo se nám vyjednat právě v zákoně o EIA to, že kompenzační opatření u těch velkých infrastrukturních projektů mohou být realizována postupně, průběžně. Jistě si budete pamatovat, že se nám povedlo nakonec s Ministerstvem spravedlnosti vyjednat, že případné soudní spory o náhradách za vyvlastnění bude řešit jeden specializovaný senát, a bude to senát v Ostravě.
Na druhou stranu já za sebe říkám, že je tam spousta dobrých věcí, které se bohužel vyjednat nepovedlo. Respektuji to, byla to nějaká politická dohoda nebo politická vůle, to umění v tu chvíli možného. A není to jenom předběžná držba. Je to také navrhované zavedení zrušení odkladného účinku žaloby proti vyvlastnění. Je to zavedení povinnosti strpět průzkumné práce na pozemku. Je to zpřesnění a stanovení pořádkové lhůty na provedení přeložek atd. atd. A je to třeba také přesun těch vyvlastňovacích sporů z malých obcí s rozšířenou působností na krajské úřady, kde si myslíme, že ta specializace je prostě lepší a větší.
A já tady s kolegy z ODS, konkrétně s Petrem Bendlem, sem tam svádím různé argumentační bitvy v médiích. A chci mu poděkovat a jsem rád, že dneska se shodneme. Dneska ten náš pohled na věc je poměrně podobný. Velmi pečlivě jsem vnímal argumentaci pana předsedy Stanjury o té předběžné držbě. Já za sebe říkám - a teď prosím, není to žádná moje předvolební nebo politická agitka v tomto období. Já jsem připraven to, co jsem vyjmenoval, to, co vnímám, že se nepodařilo projednat, jsem připraven - a beru s pokorou všechny průzkumy a odhady preferencí - pokud tu příležitost po volbách budu mít, okamžitě tyto věci začít projednávat a iniciovat jejich vstup do legislativního procesu. A třeba ta inspirace německou legislativou, kdy skutečně Němci mají v Bundestagu exaktně vyjmenovány stavby, které spadají pod ten speciální režim, a mají tedy trošku jinou rychlost projednávání, jiný způsob projednávání a jsou tím Bundestagem, tím parlamentem odhlasovány, to je pro mě ten projev demokracie. A teď odpovídám i paní senátorce Seitlové, to je přece ta vůle lidu, těch všech občanů. Protože připomínám - a nezapomínejme na to, my jsme parlamentní demokracie. My poslanci jsme zvoleni vůlí občanů a hlasováním ve volbách, a vy, senátoři, jste zvoleni stejným způsobem.
To znamená, pokud se obě komory, a teď už trochu teoretizuji, Parlamentu shodnou a odhlasují nějakou stavbu, že je ve veřejném zájmu a že v některých případech, jak to chtěl exaktně popsat pan kolega Stanjura, sáhneme a omezíme někomu jeho vlastnická práva, tak jestliže se na tom shodnou obě komory Parlamentu, odpovídám, že nevím kdo víc a jaká větší demokratická síla by toto rozhodnutí měla udělat.
Závěrem mého vystoupení jeden konkrétní příklad, který odpoví možná i na otazníky pana poslance Zemka. Z mého regionu už zmiňovaná plánovaná silnice D35. Ona má vést asi dva nebo tři kilometry od mého bydliště, vedle Pardubic je město Sezemice, má nějaké tři tisíce obyvatel, skrz Sezemice dnes vede v uvozovkách stará 1/35. Půlí obec přesně napůl, u silnice je školka, škola, kostel, domov důchodců a obchod. Celé město musí tuto silnici přecházet, teď máme na dva měsíce - nebudu vás zatěžovat detaily - mezi Býští a Holicemi uzavírku staré pětatřicítky. Frézuje se tam povrch. A veškerá kamiónová doprava, možná z více než půlky republiky, projíždí touto obcí. A nejde to prostě jinudy. Jiná objízdná trasa tam není. Ve špičce je to 100 až 150 kamionů během jedné hodiny. Občané to tam sčítali.
Já se ptám těch, kteří chtějí bránit lidská práva. Takhle bráníte práva občanů ve vesnicích, kterým v objížďkách projíždějí stovky kamionů pod okny vedle školy a vedle školky. Prosím, kolegyně a kolegové, tohle přece nechceme. Dálnici už jsme měli mít dávno postavenou. A věřím, že právě ustanovení, která se v zákoně - omlouvám se paní ministryni, že stále je to o dopravě - objevila a která se nám možná podaří do budoucna vyjednat dále, mohou tomuto pomoci.
Já své vystoupení zkrátím. Nevím, jestli senátní nebo sněmovní verze. Možná budu citovat slova pana ministra Ťoka, který nás dnes informoval na našem klubu hnutí ANO. Z pohledu resortu dopravy jsou v zásadě možné obě dvě verze. Sám za sebe jsem ale ještě objevil jednu věc, o které se tady nemluvilo. Paní senátorka Seitlová navrhla pro energetickou infrastrukturu výkupy minimálně za osminásobek odhadní ceny. Nevím, jestli jste si toho, kolegyně a kolegové, všimli, my v dopravě v zákoně 416 pracujeme s osminásobkem, ale to je to maximum. My pevně násobíme osmi. Pozor, paní senátorka u energetické infrastruktury říká, že to má být minimálně osm. To je pro mě hodně důležitý detail, který v mých očích senátní návrh diskvalifikuje. Já za sebe, za svoji pozici se v tuto chvíli přikláním k názoru a doporučení kolegů z ODS.
Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV