Dobré odpoledne. Já jsem to avizoval v té dopolední části při debatě k rozpočtu, že k tomu SFDI bych rád vystoupil podrobněji a konkrétněji v tuto chvíli, tak tak činím. Já jsem teď předřečníky velmi pozorně poslouchal. V těch vystoupeních mívám dobré věci, pozitivní.
Pan zpravodaj, pan poslanec Lochman konstatoval to dění nebo tu debatu, která byla na hospodářském výboru. Nejdříve jsem to inicioval, pak jsem se musel z rodinných důvodů omluvit, a i já tohle chci ocenit, že tak jak i v minulých obdobích, když by role byly opačné, jsme nehráli na hospodářském výboru na to, či ono politické triko, tak prostě podpora rezortu - v tomto případě dopravy, tam byla jednomyslná. To avízo společné to zaznělo. Určitě my jako opozice tady to doprovodné usnesení podpoříme.
Ale, kolegové, bohužel v tom vašem vyjádření jsem zaznamenal i protimluvy, nelogické věci. Jestliže slyším: My víme, že je to vlastně málo, že to bude chybět v opravách, že to bude těžké, že do budoucna nás to bude stát víc, tak já mohu rozumět a budu respektovat to zdůvodnění pana ministra, podřídili jsme se nějakému většímu celku nebo tomu zájmu koaličnímu, omezit ten rozpočtový schodek. Chceme dodržet svůj předvolební slib. Ale já na to odpovídám za jakou cenu. Je to za příliš velkou cenu. A vy, kolegové, tady na jednu stranu říkáte, že víte, že to není úplně ideální - a omlouvám se, nebudu slova parafrázovat nebo opakovat přesně, ale o několik hodin dříve, když jsem já podával návrh, abychom podpořili ten rezort aspoň, pardon SFDI aspoň třemi miliardami, tak jste hlasovali proti.
Takže bohužel ta slova a ty skutky jsou proti sobě, to je protimluv, a to konání neodpovídá tomu vyjádření, tomu vysvětlení. A já jsem to říkal dopoledne, nenavrhoval jsem 7,5 miliard nebo 11, snažil jsem se najít kompromis 3 miliardy proti obsluze státního dluhu. To si myslíme, že by ten rozpočet mohl unést, ale ani pro ty 3 miliardy vládní koalice bohužel nehlasovala, a ten návrh nepřijala. Ale já avizuji a musí to tady zaznít, že ty problémy potencionální v SFDI v dopravě jsou hlubší, jsou mnohem větší. Tři miliardy jsou pravda, to, co bylo představeno. Oproti původnímu návrhu, původní vlády nebo minulé vlády, která to schválila 11. října z těch 130,6 na 127,6. No jo, ale pojďme se podívat do toho návrhu dále.
Za prvé. Na příjmové straně SFDI musel zapojit dalších 3,5 miliardy z nevyčerpaných účtů. Takže to už jsme na 6,5 miliardách. Tady chci připomenout, každý rok standardně SFDI určitou částku, a bylo to právě v této výši, tři, čtyři, až pět miliard převáděl z roku na rok, proto, aby je mohl použít a zapojit, tak jak se další rok vyvíjí. Jak přicházejí mimořádné situace typu vyrovnání Správy železnic s ČEZ. Byl to velký miliardový spor, někdy v roce, tuším dva. Teď se omlouvám patnáct, šestnáct, náhrada majetku, to byla ta nádraží, nádražní budovy, mezi Správou železnic a Českými drahami ve výši několika miliard. Podobný ještě nedořešený případ Vztah. A nebudu to tady teď zdržovat a rozepisovat mezi Českými drahami a Správou železnic je před námi i v letošním roce. A tohle se vlastně nikdo nestalo. Ale naše ledová, dnes já jsem ji to poznačil přesně v 10.20 řekla větu: Ohlodáváte rozpočet až na kost. Byla to paní předsedkyně o rozpočtu jako celku. A já bohužel tohle cítím, vidím i u toho rozpočtu SFDI, že je ohlodán až na kost. Znovu opakuji. Vracím se k panu ministrovi, rozumím a respektuji to politické vysvětlení, ten statement, že chcete přispět tady tou svojí částí k tomu celku, k tomu snížení schodku, ale opravdu je to extrémní. Je to mimořádně na hraně, je to mimořádně nebezpečné.
A bohužel tohle, co teď říkám, jsem si připravil nějaké dva dny zpátky, včera dopoledne. Ale co se stalo včera. V médiích jsme se dozvěděli o jednom z těch opatření, nových na zabránění škod nebo ekonomických škod kvůli rostoucím cenám pohonných hmot, odpuštění silniční daně podnikatelům, těm vozidlům do 12 tun. Ok. To může být dobré, může to nějak pomoci a můžeme vést debaty o tom, jestli to pomůže hodně, málo nebo ne. Ale tady připomenu, že výnos ze silniční daně je to odhadováno o necelých 5,5 miliardy - tady se bavíme o 4,2 miliardy, je příjmem SFDI. Takže to, co včera jsme slyšeli od pana ministra financí Stanjury, že odpustí tu silniční daň, tak on, jinými slovy to nezaznělo, ale ten výsledek takový je, že SFDI přijde o další 4,2 miliardy.
A dámy a pánové, tohle když si sečtu, ty částky, o kterých jsem mluvil, je tam ještě ta jedna miliarda na zvýšených daňových příjmech, a té můžeme věřit, tak ale my v součtu, v součtu oproti tomu původnímu návrhu, tak vy nám tady předkládáte ke schválení rozpočet SFDI nižší o 11,7 miliardy, 11,7 miliardy. Když si vezmu, že celkový rozpočet rezortu je nějakých plus minus 107 miliard, tak je to snížení o více než 10 %, takhle velké je. A tady je potřeba si říct ještě jednu jasnou věc. Je nám něco navrženo, ale víme, že to nebude fungovat. Ten rozpočet se bude muset změnit. Už neodpovídá realitě. I to bude pro hnutí ANO důvod, abychom nepodpořili návrh rozpočtu SFDI, protože je nereálný, prostě neodpovídá realitě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.