Nyní se vláda upíná k novému stavebnímu zákonu, jenž zřídí nový Dopravní a energetický stavební úřad, a novele liniového zákona se zvláštními pravidly pro schvalování dopravních staveb. Nový stavební i liniový zákon nejsou změnou dostatečnou, jelikož jsou to jen obyčejné zákony. Chtěl-li totiž dříve zákonodárce řešit významné stavby, jako byly jezy na Labi či letištní dráha v Ruzyni, Ústavní soud zrušil tyto obyčejné zákony pro protiústavnost.
Opoziční strany ANO a SPD i hlavní vládní strana ODS hlásají zlepšení podmínek pro dopravní výstavbu. Jejich spolupráce může vést k zásadnímu řešení přijetím ústavního zákona o stavbách zvláštního významu, protože disponují ústavní většinou. Ústavní zákon může otevřít cestu k obdobnému schvalování významných staveb jako je v Německu, kdy je lze povolit zákonem místo klasického stavebního řízení. Pro nás řešení revoluční, ale jinde fungující.
Ústavním zákonem lze upravit i soudní přezkum. U nás se proti dopravní stavbě může její odpůrce vlastnící pozemek, který má být stavbou dotčen, bránit opakovaně. Nejdříve napadne u soudu územní plán, který umísťuje dálnice i železnice v území a stanoví, že jde o stavby ve veřejném zájmu umožňující vyvlastnění. I když je žalobce neúspěšný a soudy územní plán nezruší, může následně napadnout i vyvlastňovací rozhodnutí a v něm uplatnit tytéž argumenty.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka, Ph.D.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV