Královéhradečtí politici apelují na ministryni školství: Přehodnoťte záměr s inkluzí mentálně postižených dětí

14.12.2015 11:17 | Zprávy

Zastupitelé Královéhradeckého kraje se na posledním letošním zasedání usnesli, že nesouhlasí se záměrem Ministerstva školství a tělovýchovy, aby byli žáci s lehkým mentálním postižením připraveni o možnost vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu ve speciálních třídách a zařazováni pouze do tříd základních škol, kde zkomplikováním vyučovacích hodin může dojít ke snížení kvality výuky pro všechny žáky.

Královéhradečtí politici apelují na ministryni školství: Přehodnoťte záměr s inkluzí mentálně postižených dětí
Foto: Královéhradecký kraj
Popisek: Královéhradecký kraj, logo.

Od září 2016 má dojít k velké změně ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami podle letos přijaté novely školského zákona.

„Novelou se zavádí takzvaná inkluze, tedy společné vzdělávání v základní škole, které podle nás z praktického hlediska nemůže fungovat a ruší dlouholetý propracovaný systém základního školství, který prostřednictvím speciálních škol dokázal s potřebnou mírou podpory vzdělávat i mentálně postižené žáky,“ uvádí radní pro oblast školství Táňa Šormová.

Zavádí se pět stupňů podpůrných opatření, které mají žákům s výukovými problémy usnadňovat vzdělání v běžné třídě. Jedním takovým opatřením je i redukce učiva, které má žák zvládnout.

„Kdo někdy s dítětem ze speciálních základních škol pracoval, ví velmi dobře, proč ho rodiče dali raději do speciální školy. V běžné třídě se dítě trápí, nestačí svým vrstevníkům, a je naopak zase zdržuje. Navíc se v takovém případě nedá úplně vyhnout tomu, že může být dítě kvůli své odlišnosti z kolektivu vyloučeno,“ říká speciální pedagog Arnošt Vítek, který hovoří i o tom, zda si někdo dokáže představit, jaký negativní dopad má například přítomnost speciálních asistentů pedagoga ve třídě, jaký dopad má na soustředěnost všech ostatních a na kvalitu výuky kantora. Pokud přibude ve třídě základní školy více mentálně postižených dětí, přibude například i pomocných asistentů a je třeba si představit, jaký reálný dopad to bude mít na podobu výuky.

Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje chce tedy apelovat na MŠMT, aby znovu zvážilo a přehodnotilo záměr, který bude mít negativní dopad na děti v našich školách základních a do budoucna zřejmě i středních.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

10:21 Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prohlášení premiéra Fialy o vyrovnání českých a něm…