V rámci dvou samostatných panelů se řešila role vodíku v dekarbonizaci dopravy v České republice a také v kontextu budoucnosti české energetiky. V diskusi se mimo jiné řešily otázky související s rolí státu v zajištění klíčové infrastruktury pro vodíkové hospodářství, cíle pro letošní rok či připravenost českých regionů na vodíkovou transformaci.
„Je klíčové, aby cesta k moderní dopravě byla technologicky maximálně neutrální, a abychom tak nesázeli vše jen na jednu kartu. V budoucnosti budou mít zcela nepochybně místo jak elektromobily, tak i vozy na vodíkový pohon nebo na syntetická paliva. Právě dnešní kulatý stůl je jednou z vhodných platforem pro diskusi nad výzvami a příležitostmi spojenými s možností využití vodíku jakožto jedné z technologických cest,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Přítomní odborníci a zástupci státní správy se shodli na nutnosti vzniku mezirezortní pracovní skupiny, která bude do budoucna řešit implementaci vodíku do energetického mixu České republiky a zároveň bude podporovat rozvoj vodíkové mobility na našem území.
„Vodík je pro českou ekonomiku další příležitostí, jak podpořit energetickou bezpečnost státu, dekarbonizovat průmysl či snížit emise v dopravě. Důležité ale je, aby konkrétní projekty byly ekonomicky efektivní. Proto jsme se shodli na vzniku meziresortní pracovní skupiny, která by měla na základě spolupráce se soukromým sektorem posuzovat příležitosti, které vodík jako další technologie může nabídnout,“ říká poslanec a místopředseda podvýboru pro energetiku Vojtěch Munzar.
Funkční vodíková řešení pro dopravu
Vodík se stává realitou nejen jako zdroj energie pro hospodářství, ale také jako strategická surovina v rámci mobility. Podle zástupců Iniciativy vodíkové mobility (IVM), kteří se diskuse u kulatého stolu také zúčastnili, je vodík důležitou součástí snahy dekarbonizovat oblast individuální i hromadné dopravy a je třeba mu uvolnit cestu na české železnice a silnice.
„Iniciativa vodíkové mobility je platforma, která chce ukázat, jak lze používat vodík v dopravě, a to ve všech oblastech transportu osob a zboží. Dopravní prostředky, ať už jde o automobily, autobusy či vlaky, jsou konkrétní, hmatatelnou a již dnes široce použitelnou aplikací vodíku do reálného světa. V IVM jsme připraveni a nabízíme pomocnou ruku a podporu pro privátní, státní či hybridní projekty, které s využitím vodíku v dopravě počítají. Získání zkušeností se zaváděním těchto projektů je důležitým krokem pro budoucí použití i v dalších oblastech průmyslu a energetiky, kde bude tento prvek hrát dominantní roli. Propojení resortů státní správy je z pohledu IVM důležitým krokem pro zintenzivnění a zejména urychlení projektů počítajících s vodíkem,“ říká člen iniciativy Martin Peleška.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV