a) návrh zákona nemůže podat jeden poslanec, ale jen skupina deseti. Totéž u pozměňovacího návrhu.
b) každý zákon lze projednat až po veřejném projednání,
c) nelze přijmout návrh zákona, jehož přijetím by se zvýšil celkový počet platných zákonů, jedinou výjimkou jsou zákony o bezpečnosti státu,
d) Vláda po pět let každý rok navrhne zrušit desetinu zákonů, a spojí s tím žádost o vyslovení důvěry.
Jak to může vypadat konkrétně? Představme si, že vláda chce změnit „zákon o úřadech :-)“. V něm je též přílepek – změna dřívějšího „zákona o razítkách“. Vláda proto vyhledá jeden starý zbytečný zákon, navrhne ho zrušit a spolu s ním (jedním vrzem) taky zákon o razítkách a přílepek v zákonu o úřadech, týkající se razítek. Tím dosáhla snížení počtu zákonů o dva. Vše o razítkách sloučí do jednoho přehledného nového „o razítkách“ a přijme novelu „o úřadech“. Čeho se tak dosáhlo? Díky potřebě vlády něco změnit v „zákonu o úřadech“ zmizel jeden zbytečný zákon a rozdrobený zákon o razítkách se zpřehlednil.
To je jen model, dalo by se i jinak a řešit více zbytečných a nepřehledných zákonů zároveň.
Návrh je samozřejmě k diskusi. Samotný počet zákonů není jediným číslem, které lze limitovat. Důležitější je možná počet slov – stručnější zákon jich tolik nepotřebuje. Kdyby se omezil počet slov, znamenalo by to, že návrh nového zákona by musel být doprovozen „vymazáním“ stejného počtu slov z dosud platných zákonů. Buď jejich rušením, nebo zestručňováním. Prý to funguje ve Velké Británii. To by byla hezká úloha pro státní aparát, ne?
Oldřich Kužílek
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV