Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Vzhledem k tomu, že to je poprvé v novém volebním období, tak mi dovolte, abych pogratuloval všem nově zvoleným, jak senátorkám, senátorům, tak členům vedení Senátu, zejména tedy panu předsedovi.
Ale nyní již k projednávanému bodu. Dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, a některé související zákony ve znění pozdějších předpisů.
Návrh je předkládán na základě závazku obsaženého v programovém prohlášení vlády a je tedy jednou z vládních priorit. Cílem návrhu je vytvořit podmínky pro vyšší efektivitu a operativnost státní a zahraniční služby i státní správy jako celku.
Konkrétně se navrhuje
1. změna úpravy výběrových řízení a otevření výběrových řízení na jednotlivé kategorie představených širšímu okruhu osob. 1. kola se oproti současnému stavu budou moci zúčastnit v zásadě všichni zaměstnanci v organizačních složkách státu splňující příslušné předpoklady. 2. kol pak v zásadě všichni zaměstnanci a další osoby z veřejného i soukromého sektoru splňující příslušné předpoklady, zejména určitý typ a délku praxe. Dále se zavádí pravidlo, že na obsazení volného služebního místa náměstka pro státní službu, státního tajemníka a vedoucího služebního úřadu, náměstka pro řízení sekce, sekce ředitele a personálního ředitele sekce pro státní službu se koná výběrové řízení vždy. Doposud je možné tato místa obsadit v rámci vnitřních přesunů bez výběrového řízení.
2. se navrhuje úprava systému služebního hodnocení. Ta zahrnuje v první řadě zavedení pěti možných výsledků služebního hodnocení, namísto současných čtyř, a možnost provést služební hodnocení z iniciativy hodnotitele nebo hodnoceného státního zaměstnance. Jako opravný prostředek proti služebnímu hodnocení budou většině státních zaměstnanců sloužit námitky. U služebního hodnocení vysoce postavených představených se posiluje úloha bezprostředně nadřízeného představeného. Jejich služební hodnocení se bude projednávat se služebním orgánem.
3. možnost odvolání představených i v případě dosažení dostačujících výsledků služebních hodnocení. To znamená, že představení budou nově odvoláni, dosáhnou-li jednoho ze dvou nejhorších možných výsledků z pětibodové stupnice. Tedy nikoli pouze při dosažení výsledků nevyhovujících, ale též při dosažení výsledků dostačujících.
4. omezení počtu oboru státní služby pro služební místo státního zaměstnance. Nově se navrhuje omezit počet oborů státní služby stanovených pro jedno služební místo, a to na tři, respektive na čtyři obory státní služby v případě představených.
5. povinnost vykonat úřednickou zkoušku při změně oboru služby. Tam se potvrzuje doposud ne zcela jednoznačné pravidlo, že je třeba vykonat do dvanácti měsíců příslušnou část úřednické zkoušky nejen při nástupu do státní služby, nýbrž i při změně oboru státní služby.
6. je tam možnost rychlejšího platového postupu státních zaměstnanců a nově je umožněno zařazení řadových státních zaměstnanců jmenováním představených bez výběrového řízení na služební místo v platové třídě o jednu platovou třídu vyšší. V případě dosažení vynikajících výsledků při dvou po sobě jdoucích služebních hodnocení.
7. vyloučení možnosti státního zaměstnance odmítnout plnění úkolů v případě, že služební úkol spadá do působnosti organizačního útvaru, do kterého je státní zaměstnanec zařazen. Doposud má státní zaměstnanec právo na odmítnutí služebních úkolů nespadajících do jeho oboru státní služby. Návrh zákona rovněž obsahuje změny legislativně technické povahy, drobné terminologické úpravy a zohledňuje změny provedené v jiných právních předpisech.
Tento návrh zákona byl sněmovnou schválen ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Tyto mj. dále rozšiřují možnosti zařazování státních zaměstnanců na jiná vhodná služební místa bez konání výběrových řízení a zjednodušují obsazování volných služebních míst, na nichž státní zaměstnanci dočasně nevykonávají státní službu. Jeden z pozměňovacích návrhů rovněž vyjímá státní tajemníky z kárné odpovědnosti. Státní tajemníci mají být odvoláváni ze stejných důvodů jako náměstek ministra vnitra pro státní službu. Tedy pokud zvlášť závažným způsobem poruší služební kázeň nebo se dopustí zaviněného jednání, jímž naruší důstojnost své funkce nebo ohrozí důvěru ve své nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování. Nebo pokud po dobu delší než 6 měsíců nevykonává státní službu.
Předpokládané datum nabytí účinnosti zákona je 1. ledna 2019. Samozřejmě pokud zákon bude vyhlášen až v průběhu roku 2019, nabude účinnosti 15. dnem po dni jeho vyhlášení.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV