Děkuji za slovo, vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovolte mi, abych vás v krátkosti seznámil s tímto návrhem zákona, který je realizací záměru vlády řešit nárůst cen paliv a pohonných hmot v důsledku invaze ozbrojených sil Ruska na Ukrajinu. Návrh zákona novelizuje celkem tři právní předpisy, to je zákon o dani z příjmů, zákon o dani silniční a zákon o ochraně ovzduší.
V zákoně o dani z příjmů přicházíme s ekonomickými nástroji, které by měly podpořit elektromobilitu, a to ve dvou ohledech. Zaprvé, jak jistě všichni víme, pokud zaměstnanec dostane služební vozidlo i pro soukromé účely, platí každý měsíc 1 procento z pořizovací ceny toho vozu. Elektromobily jsou dražší, tak aby byli motivováni zaměstnanci, aby přijali toto nízkoemisní vozidlo, navrhuje se snížit to 1 procento na polovinu, na půl procenta. Druhý návrh je, abychom přispěli k budování sítě dobíjecích stanic. To znamená, v tomto návrhu zákona ho přeřazujeme z třetí skupiny do druhé skupiny. To znamená, z 10 let na 5 let. Současně avizuji, že v této chvíli probíhá připomínkové řízení dalšího daňového zákona, kde přijde vláda s návrhem na zkrácení odpisů pro roky 2022 a 2023 v těch odpisových skupinách 1 a 2. Pokud tento návrh bude schválen, nakonec bude odpisová skupina nebo doba odpisování dobíjecí stanice tři roky, v letech 2022 a 2023, což by mohlo zvýšit investiční aktivitu soukromých společností, zejména pro své zaměstnance. To je první změna zákona.
Druhá změna zákona je změna zákona o dani silniční. Tato daň je částečně harmonizovaná, to znamená, členský stát EU si může určit míru zdanění pro vozidla do 12 tun, nad 12 tun to zatím není možné. Nicméně avizuji, že můj kolega, pan ministr dopravy Martin Kupka, již zahájil jednání na evropské úrovni, aby byla zrušena i tato harmonizovaná část silniční daně. Je to pozůstatek z doby, kdy nebylo výkonové zpoplatnění nákladní dopravy. V této chvíli, když používáme mýto, je to nadbytečné.
Včera jsem podepisoval, trošku odbočka, vyjádření k nálezu, ke kontrolnímu nálezu NKÚ, který prověřoval efektivitu vybírání silniční daně. Logicky konstatoval, že to je daň s nejnižší efektivitou, protože sazby jsou nízké, poplatníků je hodně. My navrhujeme odpustit, resp. zrušit silniční daň pro všechna vozidla do 12 tun. Kdo z vás někdy vypisoval daňové přiznání, určitě mi potvrdí, že je to byrokraticky náročné. Každý rok opisujete každé vozidlo, objem motoru, zkoumáte, jak je staré, jestli neuplatníte slevu nebo ne. Předpoklad je, že počet vozidel, které budou podléhat dani, se sníží na 10 procent proti stávajícímu 100. Předpoklad je, že díky tomu, že zúžíme tuto agendu, mohli bychom ušetřit až 200 pracovních míst na Finanční správě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.