Ministr Stanjura: Pro některé transakce odpadne povinnost schválení vládou

28.06.2024 21:03 | Monitoring

Projev na 108. schůzi Poslanecké sněmovny 28. června 2024 k změně zákona o dráhách a o státním podniku

Ministr Stanjura: Pro některé transakce odpadne povinnost schválení vládou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo.

Předkládáme návrh zákona, kterým se mění zákon o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železnic, a obsahuje změnu zákona o dráhách a změnu zákona o státním podniku. Jedním z jeho cílů je reagovat na výtky Evropské komise týkající se stávající právní úpravy jednání orgánů akciové společnosti České dráhy, a to konkrétně jejího řídícího výboru, podle níž je právní úkon učiněný v rozporu s rozhodnutím řídícího výboru neplatný. Návrhem zákona dochází k vypuštění kritizované právní úpravy, čímž dojde k rozptýlení pochybností stran naplnění závazku plynoucí České republice z jejího členství v Evropské unii.

Dále dochází ke zrušení speciální právní úpravy týkající se nakládání s majetkem tvořícím železniční dopravní cestu ze strany státní organizace Správa železnic. V souladu s dlouhodobou snahou směřující k redukci agend vykonávaných v resortu dopravy dochází k dílčímu zjednodušování postupu v dané oblasti.

Pro některé typy transakcí tak odpadne povinnost - mohu konstatovat - zcela formální povinnost jejich schválení vládou, kdy opravdu velmi malé soubory majetku, někdy i v řádu pouhých desítek tisíc korun, musí schválit vláda České republiky, přičemž ale zůstane dotčenému majetku dostatečná míra ochrany, kdy pro nakládání s tímto majetkem bude nutné dosáhnout předchozího schválení ze strany Ministerstva dopravy. Takže to nebude pouze v pravomoci orgánu Správy železnic.

V návaznosti na ukončení procesu oddlužení státní organizace Správa železnic dochází návrhem zákona k přizpůsobení stávající právní úpravy této skutečnosti, zejména pokud jde o účel, k němuž slouží majetek uvedený v příloze transformačního zákona. Tento majetek nebude nadále sloužit pouze k úhradě závazků převzatých uvedenou státní organizaci po státní organizaci České dráhy.

S tím souvisí též zrušení již překonané povinnosti uvedené státní organizace hospodařit ve dvou vnitropodnikových okruzích, která byla s procesem oddlužení úzce propojena. Přistupuje se též ke zrušení již překonané právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty akciovou společností České dráhy státní organizaci Správa železnic, neboť tato problematika je komplexněji a zcela dostatečně upravena zákonem o dráhách a jejich zakotvení v transformačním zákoně je již bezpředmětné.

Děkuji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Komínek (KSČM): To je v TOP 09 na tyhle úch*láky snad nějaká líheň?

10:04 Komínek (KSČM): To je v TOP 09 na tyhle úch*láky snad nějaká líheň?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k bývalému zastupiteli, který si vymáhal sex škrcením…