Ještě na jaře letošního roku v anketě místních novin nevěřily tři čtvrtiny hlasujících, že se obchvat opravdu začne stavět. „Stavba je z hlediska dopravy důležitá, úspěšně jsme ji soutěžili a dali jsme jasně najevo, že chceme lidem v regionu pomoci. Stát splnil i slovo, když začal sanovat i ekologickou skládku, která s obchvatem souvisí,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok.
V současné době se začíná stavět jak 2,3 km dlouhé připojení na D48, tak i 8,5 km dlouhá první etapa obchvatu. Dokončeny by měly být v dubnu 2022. „Vybudování kapacitního obchvatu Frýdku-Místku a souvisejícího připojení dálnice D56 odkloní veškerou tranzitní dopravu z města na obchvatové komunikace, čím výrazně vzroste bezpečnost i plynulost silničního provozu. Klíčové je tedy zahájení i druhé etapy obchvatu, kde je v současné době bohužel napadeno stavební povolení jedním občanským sdružením. Přesto bychom rádi i tuto druhou etapu zahájili ještě v letošním roce“, představil zahajované stavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
O obchvatu mluví místní lidé už dvě desítky let a pořádali za jeho zahájení i demonstrace. Průtah Frýdkem-Místkem velmi zatěžuje hlukem bytovou zástavbu a je zdrojem častých dopravních nehod.
Stavba D56 Frýdek-Místek, připojení na D48 je dokončením západního obchvatu Frýdku-Místku z hlediska silnice D56 a pokračováním stavby D48 Frýdek - Místek, obchvat. Výstavba obchvatu spolu s připojením dálnice D56 výrazně zlepší životní prostředí pro občany města, zrychlí dopravu.
Dálnice D48 tvoří v rámci Moravskoslezského kraje důležitou dopravní tepnu orientovanou západovýchodním směrem. Komunikace spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a s Polskem.
Dálnice D56 tvoří v rámci Moravskoslezského kraje důležitou dopravní tepnu orientovanou severojižním směrem. Spojuje Ostravu s atraktivní rekreační lokalitou v okolí vodní nádrže Šance v Moravskoslezských Beskydech a pohořím Beskydy obecně. Umožňuje spojení Ostravska se Slovenskou republikou přes hraniční přechody Horní Bečva – Makov nebo Bílá – Klokočov.
Stavby jsou navrženy ke spolufinancování v rámci Operačního programu Doprava 2014 – 2020 z Fondu soudržnosti a z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Podařilo se je soutěžit o čtvrtinu levněji, než ŘSD původně předpokládalo: namísto 2,896 mld. korun budou stát jen 2,169 mld. korun (bez DPH).
Resort dopravy aktuálně staví v ČR 122 km dálnic a 75 km silnic I. tříd. Celkem 197 km silničních staveb.
Podrobnosti o stavbách
D48 Frýdek-Místek, obchvat – I. etapa
Hlavní trasa: délka: 4250 m
kategorie: R 25,5/120
počet stavebních objektů: 115
D56 Frýdek-Místek, napojení na D48
Hlavní trasa: délka: 2,184 m
kategorie: R 25,5/80
počet stavebních objektů: 88
Zhotovitel: ALPINE Bau CZ a.s., BERGER BOHEMIA a.s., HABAU CZ s.r.o.
Cena stavby dle smlouvy: 2 169 mil. Kč bez DPH
Termín výstavby: 44 měsíců do zprovoznění
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV