Ministryně Benešová: Hlavním cílem je trestní stíhání pachatelů trestných činů proti finančním zájmům EU

30.10.2019 16:45 | Zprávy

Projev na 12. schůzi Senátu dne 30. 10. 2019, ke změně zákona o státním zastupitelství, o trestním řízení soudním (trestní řád), trestní zákoník.

Ministryně Benešová: Hlavním cílem je trestní stíhání pachatelů trestných činů proti finančním zájmům EU
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marie Benešová, ministryně spravedlnosti

Děkuji za slovo. Jedná se o vládní návrh zákona, kterým se mění především zákon o státním zastupitelství ve vztahu k dalším, tedy k trestnímu řádu a k trestnímu zákoníku. Předložený návrh novely zákona o státním zastupitelství a některých dalších předpisů, předesílám, že je návrhem adaptační, který řeší primárně otázky mezinárodní justiční spolupráce ve věcech trestních. Jeho hlavním cílem je uzpůsobení českého právního řádu nařízení Rady EU 2017/1939 z 12. října 2017, kterým se provádí posílená spolupráce za účelem zřízení Úřadu evropského veřejného žalobce, tzv. nařízení EPO. Úřad evropského veřejného žalobce je novou unijní institucí, jejímž hlavním cílem je trestní stíhání pachatelů trestných činů proti finančním zájmům EU podle směrnice EP a Rady EU 2017/1371, tzv. směrnice PIF.

V českých podmínkách vykonávání dozoru nad zachováváním zákonnosti v řízení o trestných činech, poškození finančních zájmů EU a s ním neoddělitelně spjatých trestných činů a plnění úlohy veřejného žalobce v těchto věcech před příslušnými vnitrostátními soudy, včetně řízení o mimořádných opravných prostředcích. Jinými slovy, Úřad evropského veřejného žalobce bude u vymezeného úseku kriminality plnit úlohu, kterou plní státní zástupce. Předmětem vnitrostátní úpravy nemůže být otázka, zda činnost na území ČR připustit a v jakém rozsahu. Tyto otázky byly již vyřešeny zapojením ČR do režimu posílené spolupráce a vnitrostátními předpisy. Toto nemůžeme nijak modifikovat.

Od konce roku 2020 či od počátku roku 2021, kdy úřad začne vykonávat svou činnost, tak evropští pověření žalobci a evropští žalobci budou přímo na základě žádosti figurovat v rozsahu, v jakém to vymezuje nařízení v trestních řízeních.

Předložená změna národních předpisů tak řeší pouze určité dílčí otázky. V rámci adaptační úpravy je třeba řešit. Právní postavení státních zástupců, kteří budou jmenováni do funkce evropských žalobců a evropských pověřených žalobců, případně evropského nejvyššího žalobce, modifikace stávajícího institutu dočasného přidělení k organizaci se sídlem mimo území ČR. Vymezení vztahů mezi evropským pověřeným žalobcem, který bude působit na území ČR a vedoucím státním zástupcem, který stojí v čele státního zastupitelství, které by bylo stanoveno jako místo výkonu práce evropského pověřeného žalobce.

Dále bude řešit oblast sociálního pojištění, neboť bez výslovné úpravy nelze předpisy v oblasti sociálního pojištění vztáhnout na evropské pověřené žalobce.

Dále adaptaci trestního řádu, aby v souladu s nařízením evropští pověření žalobci i evropští žalobci měli k dispozici stejné prostředky jako vnitrostátní státní zástupci a měli možnost získávat veškeré relevantní informace ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako státní zástupci.

Vedle změn, které souvisí s uvedeným Úřadem evropského žalobce, návrh obsahuje změny trestního zákoníku, které jsou předkládány za účelem zajištění slučitelnosti českého právního řádu se zmiňovanou směrnicí PIF, která, jak bylo uvedeno, představuje hmotně právní základ činnosti úřadu.

Tato směrnice dílčím způsobem rozšířila požadavky na ochranu finančních zájmů EU. Pro řádnou implementaci je tedy nutné provést změny ve vymezení skutkové podstaty trestného činu poškození finančních zájmů EU – podle § 260 trestního zákoníku.

U této směrnice již, bohužel, implementační lhůta uplynula 6. 7. 2019 a již bylo zahájeno nenotifikační řízení, kdy byla ČR oficiálně komisí vyzvána, ať se vyjádří k tomu, že dosud nebyla notifikována plná slučitelnost českého právního řádu s požadavky PIF směrnice.

V rámci projednávání v PS došlo k přijetí pozměňovacích návrhu, s kterými se ztotožňuji. Těmito pozměňovacími návrhy se řeší jednak napojení EPO na systém základních registrů. Dále se doplňuje zákon o mezinárodní justiční spolupráci o úpravu formy komunikace v rámci mezinárodní justiční spolupráce ve věcech trestních a úpravu sdílení propadlého majetku pro poskytnutí významné justiční spolupráce.

Žádám vás proto, aby i zde v Senátu byl tento zákon podpořen. Protože myslím, že už je nejvyšší čas, abychom se k němu některým způsobem tedy přihlásili, jak bylo požadováno ze strany EU. Děkuji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jste pro zrušení senátu?

Mám dotaz k vaší kritice toho, jak senát pracuje. Myslíte, že je opravdu užitečný? A kdyby ANO získalo v senátu i ve sněmovně většinu, zrušili byste senát?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Podpora Green Dealu a Ukrajiny – staronová Evropská komise

9:15 Vích (SPD): Podpora Green Dealu a Ukrajiny – staronová Evropská komise

Evropský parlament minulý týden i hlasy poslanců ODS, TOP 09, KDU-ČSL, STAN a Pirátů schválil složen…