Krásné odpoledne, dámy a pánové, vážený pane místopředsedo, paní senátorky, páni senátoři. Předkládám vám společně s ministrem zahraničních věcí k projednání a ke schválení senátní tisk č. 63, Návrh na působení sil a prostředků rezortu ministerstva obrany za účelem podpory vyšetřování, které provádí Mezinárodní trestní soud v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině. Druhý ten mandát, ten se týká výcviku a poradenství v Nigeru. Oba tyto materiály schválila vláda dne 8. března 2023 usnesením č. 174.
Probíhající konflikt na Ukrajině je provázen zjevnými válečnými zločiny a zločiny proti lidskosti. Je nepřípustné, aby tyto zločiny zůstaly nevyřešeny a pachatelé nepotrestáni. Na základě podnětu více než 40 smluvních stran římského statutu, vč. ČR, se Mezinárodní trestní soud v Haagu od března 2022 zabývá vyšetřováním výše uvedených zločinů. ČR podobně jako řada dalších zemí reaguje na výzvu ICC, poskytnutí dostatečných zdrojů v personálu v souvislosti s tímto vyšetřováním.
Navrhuji proto ke schválení návrh na působení sil a prostředků rezortu ministerstva obrany přidělených k ICC za účelem podpory vyšetřování zločinů podle mezinárodního práva, spáchaných v souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině, mimo území ČR, v celkovém počtu do 15 osob, a to na dobu ode dne schválení PČR do 31. prosince 2024.
Úkol bude plněn v několika 4- až 6týdenních cyklech. Předpokládá se působení především na Ukrajině, kde ICC vyšetřování provádí. Ale případně také v Nizozemsku, kde ICC sídlí. O místě působení rozhodne ICC.
Druhá část návrhu, ta se týká vojenského působení v Nigeru. I přesto, že ČR v minulém roku ukončila svou účast jak v úkolovém uskupení Takuba, tak ve výcvikové misi EUTM v Mali, zůstává Sahel pro ČR nadále oblastí důležitou pro naše bezpečnostní zájmy, ostatně zmiňovala jsem to tady i při tom mém předkladu toho velkého mandátu, kde vlastně jsem vám předkládala celý balík našeho působení zahraničních operací. Pokud chceme potírat migrační vlny, pokud chceme bojovat proti terorismu, pokud chceme, aby skutečně i ČR působila v této oblasti, je toto ten nejlepší možný způsob. Bezpečnost v zemích Sahelu je podporována jak EU, tak jednotlivými západními zeměmi – USA, Kanada, Itálie, Francie, Belgie, Německo i další země.
Rezort ministerstva obrany dlouhodobě analyzuje možnosti, jak a ve které zemi smysluplně přispět ke stabilizaci bezpečnostní situace v zemích Sahelu i v širším regionu západní Afriky. Vhodnou zemí je právě Niger, kde je dlouhodobě podpora, silná podpora západu. Tato země odolává tlakům různých mezinárodních aktérů, ale i řady radikálních skupin o destabilizaci země. Niger si je všech narůstajících rizik ve svém regionu vědom a hodlá v následujících letech výrazně rozšířit své ozbrojené síly.
Navrhuji proto ke schválení působení sil a prostředků v Nigeru za účelem výcviku a poradenství v počtu do 20 osob, a to na dobu ode dne schválení PČR do konce tohoto roku, tedy do 31. prosince 2023.
Vyslaní vojáci budou vedle výcviku a poradenství posuzovat a vyjednávat možnosti pro případné pokračování naší podpory v dalších letech. Pokud něco vyjednají, pokud usoudí, že je žádoucí, aby ČR v této misi působila i v dalším období, samozřejmě ten návrh bude opět předložen oběma komorám parlamentu.
Výdaje související s podporou vyšetřování Mezinárodního trestního soudu se předpokládají ve výši 12 milionů Kč. Výdaje související s působením v Nigeru se odhadují na maximálně, tady opravdu je to velice hrubý odhad, 162 milionů. Navrhovanými aktivitami ČR jednak dále rozšíří svou výraznou podporu Ukrajině v boji proti ruské agresi a současně přispěje ke stabilizaci bezpečnostní situace v regionu Sahel.
Děkuji vám za pozornost a za vaši případnou podporu tohoto návrhu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.