Nedávno jsem četl článek o novém nadějném elektroautu od Škodovky, pojmenovaném Elroq. V textu byla zmíněna obligátní poznámka, že téměř polovina (značně vysoké) ceny auta připadá na baterii.
Zajímalo mě, jaká je aktuální situace: letos, shodou okolností, klíčový výrobce baterií CATL učinil bezprecedentní krok a oznámil výrazné snížení ceny baterií (respektive modulů, které používá řada automobilek) "pro levnější BEV" (Lithium-železo-fosfátové baterie, LFP).
Předpokládám, že středně vybavený Elroq bude mít baterii o kapacitě kolem 60 kWh (umožňující bezpečný dojezd přes 300 km). Cena článků pro tuto baterii bude po tomto snížení 57 USD x 60 kWh = 3 420 USD, tedy necelých 80 tisíc korun. I kdyby proces od modulu k hotové baterii zvýšil cenu o polovinu, dostali bychom se na 120 tisíc korun. A pokud, jak uvádí článek, tvoří baterie necelou polovinu ceny auta (řekněme 40 %), celková cena auta, které by mělo soutěžit se spalovacím modelem Karoq (s cenovkou od 680 tisíc korun), by měla být 300 tisíc korun.
Samozřejmě, takto to nefunguje, ale rychlý pokles ceny baterií, růst produkce aut a jednoduchost výroby znamenají, že elektrická mobilita by se brzy mohla stát pro velkou část lidí nejlevnější cestou k individuální dopravě. A to způsobem, který navíc méně zatěžuje klima naší planety.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV