Piráti ve Sněmovně prosadili elektronický stavební deník

19.06.2020 21:31 | Zprávy

Piráti slaví úspěch. Sněmovnou dnes prošel návrh zákona o urychlení výstavby infrastruktury, jehož součástí je i pirátský návrh na zavedení elektronického stavebního deníku. Ten budou nově muset vést všichni dodavatelé stavebních prací u všech staveb zadávaných jako nadlimitní veřejné zakázky placené z veřejných peněz.

Piráti ve Sněmovně prosadili elektronický stavební deník
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Pirátská vlajka

Piráti si od změny slibují zefektivnění, zrychlení a centralizaci kontroly stavebních prací. „Zavedení elektronického stavebního deníku díky lepší kontrole zlepší také kvalitu stavebních prací a výrazně omezí prostor pro korupci,” uvedl autor návrhu a pirátský poslanec Ondřej Polanský.

Jednoznačná identifikace autora každého zápisu v deníku, možnost přikládání fotografií nebo centralizovaná kontrola kvality zápisů v reálném čase – to jsou jen některé z mnoha výhod elektronické formy stavebního deníku.

„Současná situace na velkých stavbách není udržitelná. Manipulace s papírovým stavebním deníkem je nepohodlná a vždy existuje riziko jeho poškození či ztráty. To se například stalo při stavbě dálnice D47 u Ostravy, kdy byl deník z nějakého důvodu skartován. Dodnes tak nelze zjistit, jaké materiály byly použity v základech propadající se dálnice, ani kdo použití těchto materiálů schválil,“ vysvětlil Ondřej Polanský.

Povinnost vést elektronický stavební deník by ale měla platit pouze v případě tzv. nadlimitních veřejných zakázek, tedy stavebních prací soutěžených na základě zákona o zadávání veřejných zakázek s hodnotou vyšší než 150 milionů korun. Drobné stavebníky tak nezatíží.

„Do stavebnictví podle našich odhadů podle údajů z roku 2018 teče z veřejných rozpočtů asi 220 miliard Kč, což představuje asi 15 procent všech veřejných výdajů. A jediným svědkem o průběhu realizace těchto zakázek je právě papírový stavební deník. V minulosti se přitom odehrálo několik případů, kdy při závažné havárii nebo reklamaci stavební deník záhadně zmizel. Stát se pak dostal do slepé uličky. Krom zmíněné D47 u Ostravy mohu zmínit také problematické vyšetřování tragické vlakové nehody ve Studénce. Bohužel nejsou na českých stavbách výjimečné ani různé prohřešky proti stavebnímu zákonu jako je zpětná změna záznamů ve stavebním deníku, vynechávání prázdných míst pro pozdější vpisy, antidatování záznamů či dokonce vedení více verzí stavebního deníku. Doteď totiž neexistoval žádný nástroj, který by dokázal tyto nešvary systematicky odhalovat. To se zavedením elektronického stavebního deníku změní,” dodal poslanec.

Návrh ještě musí schválit Senát, platit by poté mohl od roku 2021.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Eva Decroix, MBA byl položen dotaz

migrace

Jestli máme chránit naše křesťanské tradice a celkově Evropu, nemyslíte, že je třeba konečně zastavit nekontrolovatelný přiliv migrantů, který teď kvůli situaci v Sýrii může opět narůstat? Ač jako strana nic moc nezmůžete, máte aspoň nějaký návrh řešení, pro který se snažíte získat třeba v Bruselu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

9:00 Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

Zvýšili daně, obrali současné i budoucí důchodce, uzavřeli smlouvu na předražené americké stíhačky, …