Porušování zákona, nedůslednost, nepřehlednost, nedoloženost či absence jakéhokoliv systému a pravidel – to je závěr kontroly hospodaření příspěvkové organizace města Zámek Děčín. Nezávislá auditorka z Jablonce nad Nisou, která se specializuje na příspěvkové organizace, prověřila hospodaření zámku za rok 2018 a také za první polovinu roku 2019. Kontrola se týkala například dodržování právních norem při výběru dodavatelů či dodržování zákonů. Podle závěru této kontroly, která probíhala od 17. července do 30. září letošního roku došlo ve všech prověřovaných oblastech k zásadnímu pochybení. Město proto podalo podnět na státní zastupitelství, orgány činné v trestním řízení navíc prošetřují pokus o zničení dat ze serverovny zámku.
„Vzhledem k obsahu zprávy a závažnosti a množství zjištěných nedostatků mohlo dojít k trestnému činu při porušení správy cizího majetku,“ konstatoval primátor města Jaroslav Hrouda. „Zatím není jasné, jaká škoda městu vznikla, mohou to být miliony korun,“ dodal primátor.
Zjištěné nedostatky
Podle kontrolní zprávy například Zámek Děčín začal vkládat smlouvy do registru smluv s ročním zpožděním. Většina smluv byla navíc uzavřena pouze ústně.
„Absence písemných smluv především u dodávek nad padesát tisíc korun je porušení základních principů hospodaření,“ uvádí kontrolní zpráva, která má celkem 32 stran.
Objednávky byly opakovaně vystaveny těsně pod hranicí padesát tisíc korun, chyběly navíc nabídky či propočty. Smlouvy na krátkodobý pronájem byly uzavřeny podle neplatného předpisu. Zakázky byly uzavírány takzvaně „z ruky“, aniž bylo doloženo, které firmy byly poptávány u zakázek do 100 tisíc korun.
Zámek také nedoložil, že ceny, za které pořizoval materiál a služby byly vybrány nebo vysoutěženy jaké nejvýhodnější nabídka. Často se stávalo, že nakoupil za vyšší cenu než obvyklou.
„Často se také stávalo, že provedené práce nikdo nekontroloval, neexistují o tom záznamy,“ uvedl dále primátor města.
K pochybení docházelo také v personální oblasti. Kontrolní zpráva konstatuje, že se často nepostupovalo v souladu se zákoníkem práce. Zaměstnancům zámku byly navíc v první polovině tohoto roku dvakrát vyplaceny odměny těsně před skončením pracovního poměru bývalé ředitelky zámku; zdůvodnění odměn nebylo nijak doloženo.
„Na základě této kontrolní zprávy byl podán podnět na okresní státní zastupitelství,“ uvedla advokátka Barbora Hudková.
Podle náměstka primátora Jiřího Anděle nechá město nezávislým auditorem zkontrolovat také další příspěvkové organizace, například zoologickou zahradu, Centrum sociálních služeb či Děčínskou sportovní a.s.
Zničená data
Ke zjištěným výsledkům kontroly hospodaření se mohla vyjádřit bývalá ředitelka děčínského zámku Iveta Krupičková. Tu radní odvolali k 30. červnu letošního roku.
„Svoje vyjádření a vysvětlení Ing. Krupičková nedoložila s výjimkou čtyř dokumentů. Obecné odkazy na e-mailovou poštu byly bezpředmětné, protože kompletní emailová korespondence byla z počítače vymazána před nástupem nové ředitelky do funkce,“ uvádí kontrolní zpráva.
„Když jsem přebírala funkci ředitelky Zámku Děčín, předávací protokol měl pouhých deset řádků,“ uvedla současná ředitelka zámku Miroslava Poskočilová. „Neměla jsem k dispozici ani další údaje, například nebyla provedena inventarizace,“ dodala Poskočilová.
Radní Ondřej Smíšek, který má na starosti mimo jiné i IT technologie konstatoval, že se některá smazaná data z počítače bývalé ředitelky zámku podařilo obnovit. Na konci září pak došlo k pokusu další data zničit – kdosi vnikl de serverovny zámku a za chodu vytahal z počítačů disky.
„Bylo to v neděli v půl deváté večer. Naštěstí se nám tato data podařilo obnovit. Musím říct, že jsem se s ničím podobným ještě nikdy nesetkal,“ uvedl Ondřej Smíšek s tím, že i toto šetří policie.
Rada města odvolala z funkce ředitelky zámku Ivetu Krupičkovou k 30.6.2019. Od 1.7. 2019 byla novou ředitelkou této příspěvkové organizace jmenována právě Miroslava Poskočilová.
„Měl jsem indicie, že ne vše je v pořádku a audit mé obavy bohužel potvrdil. Čekal jsem zjištění vážných pochybení, ovšem nikoliv v takovém rozsahu, jaký auditor odhalil. Úvahy o vyvození trestně právní odpovědnosti jsou tedy rozhodně na místě. Kritiku, že je audit účelový krok, který měl odvolání ředitelky ospravedlnit, samozřejmě očekávám. Osobně mám ovšem pochybnosti, že by dotyční kritici postupovali jinak. Stojím si za tím, že změna ředitelky byla nezbytná. Audit nám zároveň poskytl důležitou zpětnou vazbu o dosavadních kontrolách příspěvkových organizací. V této oblasti vidím značné mezery. Kontrolní mechanismy proto plánuji do budoucna výrazně posílit. Audit v obdobném rozsahu plánujeme i u dalších organizací města,“ uzavřel Jaroslav Hrouda.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV