Primátor Žbánek: Olomouc je lídrem v oblasti udržitelné mobility. Teď se inspiruje ve Vídni

13.05.2019 4:33 | Zprávy

Jak nejlépe plánovat dopravu ve městě, jak lze zklidnit a zpříjemnit veřejný prostor?

Primátor Žbánek: Olomouc je lídrem v oblasti udržitelné mobility. Teď se inspiruje ve Vídni
Foto: anoolomouc.cz
Popisek: Miroslav Žbánek

Těmito tématy se zabývala 5. česko-slovenská konference sítě měst CIVINET, která se odehrála v Bratislavě. Síť měst CIVINET, k jejímž zakládajícím členům patří i Olomouc, se zaměřuje na téma udržitelné mobility, čisté a energeticky efektivní městské dopravy a její členové se aktivně zabývají udržitelným dopravním plánováním a své potřeby i zkušenosti vzájemně mezi sebou sdílí.

Letošním tématem bylo ohlédnutí za přípravou první generace plánů udržitelné městské mobility. Své zkušenosti prezentovali například zástupci Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva dopravy a výstavby SR, měst Bánská Bystrica a Litoměřice či holandské společnosti Ecorys, která se zaměřuje na vyhodnocování naplňování dopravních strategií. Následně v rámci workshopu proběhla mezi jednotlivými účastníky výměna zkušeností s pořizováním plánu udržitelné městské mobility. „Právě v této oblasti jsme mohli účastníkům, zejména těm za Slovenska, předat naše zkušenosti, jelikož my jsme si již celým tímto procesem úspěšně prošli. Náš plán udržitelné mobility schválilo zastupitelstvo už v červnu minulého roku,“ řekl primátor Miroslav Žbánek.

Účastníci konference se vydali i do ulic slovenského hlavního města, aby v praxi posoudili některé příklady zklidnění dopravy a veřejného prostoru. Inspirativní byla i exkurze do nové vídeňské čtvrti Aspern Seestadt. Jedná se o jeden z největších rozvojových záměrů v Evropě pro přibližně 20 tisíc obyvatel s inovačními opatřeními k eliminaci automobilové individuální dopravy a vytvoření tzv. městské části krátkých vzdáleností s vynikajícím spojením s centra města pomocí veřejné dopravy. „Například dlouhodobé parkování vozidel je řešeno pouze v podzemních parkovištích nebo parkovacích domech, parkování na ulici je pouze krátkodobé a zajišťuje tak více prostoru pro chodce a cyklisty,“ komentoval poznatky z Vídně primátor Žbánek. Dalším zajímavým řešením je vytvoření fondu mobility, financovaného z poplatků za výstavbu a provoz garáži. Z těchto peněz je pak podporováno např. půjčování klasických kol, elektrokol či nákladních kol.

Součástí konference byla i valná hromada spolku, přičemž byla Olomouc, společně s Jihlavou a Hradcem Králové, opětovně zvolena na další dva roky do Řídící rady. Následně Řídící rada zvolila rovněž na následující dva roky město Olomouc Manažerem sítě a primátora Miroslava Žbánka předsedou Politické rady spolku. „Tímto krokem vysílá město Olomouc jasný signál, že chce být i nadále velmi aktivní na poli udržitelné mobility a být inspirativní i pro ostatní města v ČR, ale i v rámci celé Evropy,“ řekl primátor Miroslav Žbánek.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Jaká velkoplošná krize je podle vás nejpravděpodobnější?

Víte, co mě jako první napadlo při čtení vašeho článku, že se v něm zabýváte potencionálními krizemi, ale co krize, kterým čelíme teď? Mám na mysli hlavně existenční krizi, kdy při vší té drahotě je dost obtížné vyjít s normálním platem. Nemyslíte, že by se pozornost vás politiků měla zaměřit teď ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Rozpočet ministerstva obrany je špatná hra s čísly

16:32 Vích (SPD): Rozpočet ministerstva obrany je špatná hra s čísly

Minulý týden jsme měli možnost v přímém přenosu sledovat na veřejnoprávní televizi půl hodinový bila…