Děkuji za slovo. Já k tomuto tématu stručně shrnu, jako Piráti jsme se snažili být velice konstruktivní. Od 6. prosince jsme se snažili komunikovat o konkrétních připomínkách v přípravě na vakcinaci, na celou tu strategii. Je jasné, že to je velká logistická operace. Je jasné, že v téhle zemi s tím nebyla konkrétní zkušenost. Ale současně je už také nad slunce zřejmé, že země, které se připravovaly od léta, to zvládly. A sousední země budovaly, připravovaly se tak, aby měly všechno připravené, hotové na začátku prosince, kdy se očekávala první schvalování vakcín. A to je první věc, kdy pan ministr říká, že v prosinci přeci nikdo nevěděl kapacity míst v krajích, a to je ten průšvih.
Kdybychom začali s přípravou v létě, tak by to bylo možné odhadnout. Ty velikosti skupin jsme říkali, jsou úplně klíčové. Velikosti skupin seniorů, zdravotníků atd., to se dá na ty kraje spočítat, a je možné vědět, na co se má který kraj připravit. A tahle příprava zkrátka začala pozdě. Léto bylo bohužel věnováno spíše budování mediálního obrazu, než té přípravě. Já teď přečtu dva dotazy, které mi chodí od lidí, jako příklad toho, jaký je ve veřejnosti zmatek. A sice: "Olgo, kde bych našla přehled, kolik který kraj dostal vakcín?"
Lidé si samozřejmě myslí, že to je běžně dostupné. Prostě je jenom zajímá, chtějí si kliknout, kolik jejich kraj už těch vakcín dostal. A naprosto je šokuje, když říkám, to nikde veřejně není, to nenajdete. Není nic jednoduššího, než zveřejnit data s výhradou, že třeba ještě večer anebo další den mohou být dopřesněna. V elektronické formě zveřejnění je velice jednoduché dát prostě plovoucí upozornění překrývající to číslo a říkající pozor, může to být ještě upřesněno.
Druhý druh dotazu, který mi chodí, je: Tak jsem zaregistrovaná, ve výběru jsem mohla to místo, kde se chci nechat očkovat, zaklikla jsem Rakovník, a když se chci přihlásit, tak najednou Rakovník z nabídky zcela zmizel. Jsou to konkrétní dotazy na praktické uživatelské problémy. A to už je něco, co jsme předvídali, předvídali jsme to už v připomínkách, které jsme během tří dní dali dohromady na výzvu vlády, ať reagujeme na tu navrženou strategii v lednu, na začátku. A psali jsme, že uživatelské rozhraní a uživatelské problémy nejsou domyšlené.
Ukazovali jsme konkrétní návrhy, co by se dalo právě pro tu uživatelskou vstřícnost udělat a zajímalo nás, jak bude právě řešena i ta systémová technická podpora.
Stejně tak nás zajímalo - a to ocituji - že strategie i plán prostě v té obecné podobě počítaly s určitým počtem vakcín. A co když přijde zpoždění? Co když nebude realizace? Jak se s tím ten systém, ta strategie vyrovná? S tím se musí počítat i v přípravě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV