Scheinherr (Praha sobě): S ročním kuponem po Praze i nadále za deset korun na den

20.04.2021 13:49 | Zprávy

Praha změní ceny jízdného v MHD. Nově ušetří nízkopříjmové skupiny a denní jízdné nepřesáhne 120 korun.

Scheinherr (Praha sobě): S ročním kuponem po Praze i nadále za deset korun na den
Foto: Hana Brožková
Popisek: Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy

Středočeský kraj s ohledem na výpadek příjmů způsobený pandemií koronaviru přistoupí ke zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě cca o 25 %. Úpravy se dotknou jak jednorázových jízdenek, tak i předplatních kuponů.

Jelikož je dopravní systém Prahy a Středočeského kraje vzájemně propojený, je podle vedení metropole nutné upravit ceny jízdenek pro jednotlivou jízdu i na území Prahy. Ceny pražských předplatních kuponů včetně nejvýhodnější roční jízdenky za 3 650 Kč nicméně zůstanou zachovány, stejně jako všechny dosavadní slevy pro různé věkové skupiny cestujících. Zjednoduší se zároveň systém prokazování nároků na tyto slevy. Naopak lidem ve hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, poskytne Praha pro překonání těžkostí s dopady pandemie slevu ve výši 70 % na předplatní jízdné. Pro návštěvníky Prahy budou zavedeny turistické jízdenky také ve dvoudenní či pětidenní variantě. Změny nastanou od 1. srpna 2021.

Výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje tedy pokrývají inflaci a reflektují jak postupné zvyšování nákladů na veřejnou dopravu, tak i její rostoucí kvalitu například v podobě nízkopodlažních vozidel na všech městských linkách na území hlavního města. Díky integraci dopravy je podle vedení metropole cestování stále výhodnější a nabídka spojů se postupně rozšiřuje včetně možnosti kombinovat na jeden jízdní doklad všechny druhy dopravy na daném území. Ceny jízdenek pro jednotlivou jízdu na území Středočeského kraje budou (kromě nejlevnější varianty na 15 minut za 18 Kč a dvoupásmové jízdenky za 22 Kč) odstupňovány po 10 korunách. Třípásmová jízdenka bude stát 30 Kč, čtyřpásmová 40 Kč a například třináctipásmovou jízdenku lidé pořídí za 130 Kč. Časová platnost jednotlivých jízdenek zůstává zachována a je i nadále odstupňována po 30 minutách.

„Jsem rád, že spolupráce mezi Prahou a Středočeským krajem na rozdíl oproti předchozím letům skutečně funguje. Zdražení jízdného je pouze jeden střípek v mozaice restrukturalizace udržitelného systému veřejné dopravy, která se v příštích letech dočká rozvoje železniční, trolejbusové a tramvajové dopravy mezi Prahou a Středočeským krajem. A tento rozvoj musíme nějak ufinancovat,“ řekl radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

Kromě úpravy cen jednotlivých i předplatních jízdenek na území Středočeského kraje je tak nutné vzhledem k provázanosti tarifů upravit také ceny jízdenek pro jednotlivou jízdu na území Prahy. Současná jízdenka na 30 minut bude nově stát 30 Kč (dosud 24 Kč) a 90minutová jízdenka bude stát 40 Kč (dosud 32 Kč).

„Vyhověli jsme žádosti Středočeského kraje, aby došlo ke sjednocení cen jednorázových jízdenek v obou krajích. Zároveň jsme prosadili do tarifu jeden z bodů programu Pirátů pro komunální volby 2018 v oblasti dopravy, kterým byla modernizace odbavovacího systému se zastropováním denní ceny jízdného v pražské MHD. Jakmile tedy cestující za den utratí v aplikaci PID Lítačka za jednotlivé jízdenky 120 korun, tedy cenu celodenní jízdenky, tak má už do konce dne jízdné zdarma. Do budoucna by mohlo být doplněno do mobilní aplikace i zastropování měsíčního a ročního jízdného. Elektronický prodej kuponů a jízdenek přes mobilní aplikaci chceme upřednostnit, protože má na rozdíl od jiných způsobů prodeje jízdenek – formou SMS či papírové jízdenky - pro město minimální náklady,“ vysvětlil pražský primátor Zdeněk Hřib.

„Na základě požadavku TOP 09, Pirátů, ODS a STAN ze Středočeského kraje jsem požadavek předložil na Radu hlavního města Prahy. Radní z Praha Sobě i koaliční partneři podpořili své stranické kolegy ze Středočeského kraje. Pokud chceme udržet a dále rozvíjet společný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, bylo nezbytné se dohodnout na společných cenách jízdného alespoň u základních typů jízdenek. Prioritou Prahy bylo zachovat výši jízdného pro pravidelné cestující. Proto se bude s ročním kuponem cestovat po Praze i nadále za deset korun na den,“ doplnil náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Roční kupon se tedy nyní vyplatí ještě více, a to již při jedné zpáteční cestě týdně, která bude delší než 30 minut.

Spolu s cenami ročních kuponů zůstávají nezměněny také ceny měsíčních a čtvrtletních kuponů pro Prahu. Kvůli velmi malému využití se však ruší pětiměsíční varianta. Praha navíc poskytne dočasně lidem ve hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, slevu 70 % na měsíční a čtvrtletní kupony, a to do konce roku 2022.

„Za Prahu Sobě jsme využili příležitosti a do úprav tarifu jsme zahrnuli také podporu nejchudších Pražanů, na které opravdu tvrdě dopadla pandemie koronaviru. Tito lidé si nemohou dovolit ani cenově výhodné kupony, protože jde o příliš vysoký jednorázový náklad. Jezdí pak takzvaně načerno a zároveň ani nemají z čeho zaplatit pokutu a hrozí jim exekuce. Navrhujeme, aby lidé ve hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, mohli čerpat 70procentní slevu na měsíční a čtvrtletní kupony. Nechceme, aby město vydělávalo na chudobě,“ dodal předseda zastupitelského klubu Praha Sobě Jan Čižinský.

„Ceny obvyklých nepřenosných časových kuponů - měsíčního, čtvrtletního i ročního - se pro Pražany nijak nezmění. Jsem rád, že se o 70 procent zlevní ceny kuponů pro občany v hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí – nově se pro ně sníží cena měsíčního kuponu na 165 korun a čtvrtletního na 444 korun,“ řekl primátor Prahy Zdeněk Hřib.

Zároveň se však zvýší ceny přenosných kuponů, které využívají především hotely, cestovní kanceláře nebo firmy. SMS jízdenka na 30 minut bude stát nově 31 Kč, devadesátiminutová varianta bude za 42 Kč. Ceny elektronických jízdenek v mobilní aplikaci PID Lítačka však budou i nadále stejné jako ceny papírových jízdenek.

Jednodušší prokazování bezplatné přepravy pro děti a seniory

Zachovány budou také všechny dosavadní slevy včetně bezplatné přepravy pro děti do 15 let a seniory nad 65 let. „Podařilo se nám také výrazně zjednodušit systém prokazování nároku na bezplatné cestování pro děti a seniory. Namísto dnešních speciálních průkazek a aplikací bude nově stačit pouze doložit věk,“ popsal Adam Scheinherr.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jiří Strýček byl položen dotaz

Důchodová reforma

Jak vysvětlíte, že SPD je schopné s vládou jednat o důchodech a prý i nějaké jejich návrhy připouští, ale vy se s vládou nedomluvíte? Není problém u vás? A chápu správně, že pokud vyhrajete volby, tak celou reformu, kterou tato vláda schválí zrušíte? A máte za ni už náhradu? Protože když jste byli v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…