Senátor Valenta: Tato novela znamená nejen významnou byrokratickou, ale hlavně finanční zátěž

17.05.2018 13:51 | Zprávy

Projev na 15. schůzi Senátu k návrhu zákona, kterým se mění zákon o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu dne 17. 5. 2018

Senátor Valenta: Tato novela znamená nejen významnou byrokratickou, ale hlavně finanční zátěž
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Ivo Valenta

Dobrý den, pane předsedo, senátorky, senátoři, paní ministryně. Já se dlouhodobě věnuji rozvoji cestovního ruchu, nejenom u nás, ale i v zahraničí. Vím, že projednávaná novela se v praxi zdaleka nedotkne pouze cestovních kanceláří a cestovních agentur, jak by se mohlo na první pohled zdát, jak také uvádí důvodová zpráva. Ale řady dalších subjektů, které sice podnikají v cestovním ruchu, ale zcela v jiném oboru, který s tím, co dělají cestovní kanceláře nebo cestovní agentury, vůbec nesouvisí. Vládní novela zákona o cestovním ruchu zavádí nový druh poskytovaných služeb, tzv. spojené cestovní služby, jejichž provozovatel musí mít podle návrhu koncesi, ale taky pojištění, bankovní záruku a musí také přispívat do garančního fondu. Důležité je si ovšem říct, že podnikatelé, kteří v praxi díky této novele spadnou pod spojené cestovní služby, dosud nepotřebovali koncesi, budou tedy muset nejen tuto koncesi získat, ale hlavně kvůli tomu splnit řadu zákonných podmínek. Pro tyto podnikatele tak znamená novela nejen významnou byrokratickou, ale hlavně finanční zátěž. V praxi se bude jednat zejména o provozovatele zařízení, které poskytují ubytovací nebo stravovací služby, typicky hotely, penziony, motoresty, horské chaty a podobně. A spojenou cestovní službou budou totiž všechny doprovodné služby, které poskytuje svým hostům právě hotel, penzion nebo jiné ubytovací zařízení. Pokládám to za velmi nešťastné, aby tento nový zákon hodil do stejného pytle velké cestovní kanceláře a cestovní agentury a s nimi malé penziony a rodinné hotely. Pro velké hotely samozřejmě nemusí být takový problém koncesi si vyřídit, byť je to bude něco stát, ale pro ty malé a střední provozovatele to může být v praxi opravdu veliký problém. Nutit provozovatele ubytovacích zařízení k tomu, aby měli koncesovanou živnost a splňovali náročné podmínky podle zákona o cestovním ruchu, od povinnosti přispívat nově do garančního fondu, zřizovat si vysoké pojistky, mít vysokoškolské vzdělání nebo ne, tak si sehnat odborného zástupce, a to všechno jenom proto, aby mohli pro své hosty zprostředkovat vstupenky do zoo, aquapark, ski, hodiny tenisu ve sportovních halách, pokládám za absolutní nepochopení toho, jak funguje podnikání v oblasti cestovního ruchu. Musíme si uvědomit, že provozovatelé ubytovacích zařízení neposkytují cestovní služby a jejich hlavní činnost nespočívá v nákupu externích služeb, jako to dělají cestovní kanceláře či cestovní agentury. Tyto subjekty podnikají se službami, které fakticky vlastní i pro případ, kdy nakoupí službu od jiného podnikatele, se vždy jedná o službu ryze doplňkového charakteru, a to i v případě, že přesahuje 25 % hodnoty celkové služby. Taková právní úprava nemá logiku.

Myslím, že praktickým dopadem novely nemusí být pouze ohrožení existence některých menších hotelů a penzionů, ale nabízí se také ukončení nabízení veřejnosti tolik oblíbených balíčků, což ve svém důsledku povede jednoznačně ke zdražení poskytovaných služeb a na to doplatí sami zákazníci. Já bych vám jenom pro názornost uvedl pár příkladů, které známe z praxe. Např. Velké Karlovice mají dneska spoustu malých penzionů, rodinných hotýlků, které nabízejí ubytování v ceně 200, 250 Kč a jsou velmi atraktivní pro školské zájezdy a pro zájezdy seniorů. Ale samozřejmě, ti senioři i ty školy se spoléhají na toho hoteliéra nebo na ten penzion, který má znalost v tom okolí, požadují po něm, aby jim zajistil skipasy na celý týden. Aby jim zajistil nějaké koupání, které je v okolí, aby jim zajistil výlet třeba na nějakou farmu nebo na výrobu svíček v Rožnově pod Radhoštěm například, velmi oblíbená destinace. To platí jak pro ty školy, tak pro ty seniory. Není možné, aby to dali do ubytovací služby za noc, protože ta cena by byla třeba 1000, a samozřejmě ty školy, všichni by to odmítli. Oni si chtějí vybrat, ale nemají ten přehled a nemají lidi ty školy kolem sebe, nebo senioři, aby volali tam či onde, aby se ptali, takže požadují tu službu po těch malých penzionech. A samozřejmě ta cena toho balíčku těch služeb přesáhne 25 %. Já si nedokážu představit, že by takovéto malé penziony to nedostaly a musely by spoléhat na velké cestovní kanceláře nebo společnosti, které by je načisto vykostily, prostě by řekly, my chceme z toho provizi atd. Dokážete si představit, že když mám ubytování za 200 Kč nebo za 300 Kč, co akceptují ty školičky a senioři, tak není možné, aby oni vlastně ještě nějakým způsobem ztratili tu provizi, kterou by mohli mít. Opravdu je to velký problém, aby si ty školy, školičky to zajistily.

Vím, že těch zájezdů seniorů, to jsou tisíce seniorů, kteří jezdí do Karlovic, dětské zájezdy, není to jenom v Karlovicích. Já dám příklad třeba mimo děti a mimo seniory. Představte si na Slovácku nebo jinde ve vinné oblasti, že si někdo dá ubytování, vyhledávají levnější ubytování, mají k tomu ochutnávky vína, návštěvu parku, můžou si půjčovat kola a tak dále, chtějí to všechno po těchto malých penzionech a rodinných hotelích. Není možné, v tom případě, pokud by to tak bylo, tak té konkurenci těch velkých kanceláří nebo hotelů velkých by nemohly konkurovat.

Rozumím, možná tolik příklady, abych nezdržoval. Já rozumím tomu, co říká paní ministryně, že transponovat evropskou směrnici máme jako ČR v povinnosti, ale nemyslím si, že bychom nemohli naformulovat definici spojených cestovních služeb tak, aby to neohrozilo to, co jsem zde uvedl. Přijde mi naprosto šílené, abychom museli transponovat něco v plném znění, jak to vymysleli v Bruselu, abychom neměli možnost do toho zákona sami zasáhnout a přizpůsobit to našim podmínkám a především našim lidem a našim podnikatelům. Musíme se přece snažit hledat cesty a třeba jinou novelou zákona o cestovním ruchu.

Pokud se nebudeme snažit nacházet způsoby, jak obejít nesmyslné opatření Bruselu, tak v tom případě zrušme Senát i parlament, protože z Bruselu přijde nějaký pokyn, ten bude mít samozřejmě tu platnost, stejně se proti tomu nemůžeme odvolat, ono to bude nějak platit. Takže já si myslím, nenechejme si všechno líbit, co v Evropě vymyslí, nestrašme zbytečně scénáři, jako je infringement a další jiné postupy.

Z toho důvodu jsem také na výboru podal pozměňovací návrh na našem výboru, děkuji kolegům, že ho přijali většinou hlasů. Považuji to za významný signál pro to přijmout tuto změnu i zde na plénu. Děkuji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Jurečka: Dětská sousedská skupina je levnější variantou

23:08 Ministr Jurečka: Dětská sousedská skupina je levnější variantou

Projev na 123. schůzi Poslanecké sněmovny 20. prosince 2024 k zákonu o poskytování služby péče o dít…