Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl

09.03.2017 16:35 | Zprávy

K zavedení povinné maturity z matematiky říkám – ano, ovšem dodávám k tomu ale... Z různých výzkumů totiž plyne, že matematické vzdělávání je důležité, ovšem že jeho současná úroveň je nízká.

Senátorka Horská: Povinná maturita z matematiky má smysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředsedkyně Miluše Horská

Ano říkám proto, že matematika má v našem vzdělávacím systému své místo, a pokud z ní zavedeme povinnou maturitu, pak tím podporujeme u našich studentů vytrvalost, logické a systematické myšlení a schopnost pochopit principy. Jedná se však o velkou a systémovou změnu, která by měla postihnout i například kvalitu její dnešní výuky.
Snahu současné ministryně na povinnou maturitu z matematiky ovšem schvaluji a podpořila jsem ji i hlasováním. Jde o krok, který rozhodně není krokem líbivým, když tedy uvážíme, jak neoblíbená je matematika na školách.

A teď to ale... Musím totiž zároveň jedním dechem dodat a ukazuje se to i v různých výzkumech, že matematiku neumíme učit a že je potřeba změny v její výuce. Ta by měla začít již u oborové didaktiky na pedagogických fakultách. Pokud dnes víme, že naši žáci a studenti se příliš netěší do školy, pak tím dokládáme to, že v nich neumíme vzbudit zájem. Což je ostatně dlouhodobý nešvar českého školství a je to samo o sobě velké téma, které teď však ponechejme stranou. Ovšem víme, že u matematiky je mezi studenty odpor o to větší.

Myslím si, že sice platí, že matematika je základem věd, ovšem to, co dnes chceme po maturantech, s tím mnohdy bohužel nesouvisí. Studenti totiž často nemusí chápat principy, nerozvíjíme v nich logiku a na místo toho se biflují zpaměti různé algoritmy, což potvrzují i sami učitelé matematiky. Je tedy třeba výuku skutečně pojmout tak, aby vedla k rozvoji logického a strukturované myšlení a ke zlepšování uvažování. V tom je síla matematiky, proto ji přeci chceme, ale v tom je i veliká výzva na změnu obsahu studia. Větší logické a strukturované myšlení u našich dětí nám samo o sobě zavedení maturity z matematiky nepřinese, to je nám, doufám, jasné. Pokud však přispěje k tomu, že matematiku a její výuku zkvalitníme, že ubereme objemu studia, přiblížíme ji praxi a přesvědčíme studenty o smysluplnosti matematické dovednosti, pak je to cesta dobrým krokem. Ostatně k těmto krokům jsme měli přistoupit již dávno...

Zavedení povinné matematiky by také po mém soudu mělo být začátkem nebo prvním krokem celého procesu, v němž bude diskutována i potřeba různé úrovně maturity s ohledem na typ střední školy, tedy všeobecná úroveň pro gymnázia a odborná (aplikovaná) pro střední odborné školy.

Psáno pro blog.idnes.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Grolich: Pusťte Vánoce dovnitř. Nechte v sobě vyrůst naději

18:12 Hejtman Grolich: Pusťte Vánoce dovnitř. Nechte v sobě vyrůst naději

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Vánocům.