Vážené a milé kolegyně a kolegové,
předstupuji před vás s návrhem senátního návrhu zákona o změně zákona o integrovaném záchranném systému. Cílem návrhu novely je zajistit, aby obyvatelé byli vždy včas informováni a varováni v případě mimořádné události, jejíž důsledky by mohly ohrozit jejich život, zdraví nebo majetek. Právo na život, právo na majetek, právo na ochranu zdraví patří k základním právům obyvatel podle Listiny základních práv a svobod.
Informace a varování obyvatel o ohrožení těchto ústavou chráněných hodnot nemůže být podřízeno tomu, co je teď v platném zákoně, tzn. jenom oprávnění k tomuto varování, tedy jenom možnosti varovat. Každý má právo na včasné a úplné informace, které by mu mohly hrozit v případě poškození jeho zdraví, majetku nebo života, jak už jsem řekla.
Současná formulace varování jako pouhé možnosti je problematická. Ráda bych na úvod řekla, že předložení tohoto návrhu novely zákona o IZS bylo iniciováno mým šetřením, které jsem provedla v případě řeky Bečvy a mimořádné havárie, která na této řece se stala. Vy jste možná někteří zaslechli nebo jste se dozvěděli, že tam bylo varování vydáno opožděně a že ti, kteří měli varování vydat, tzn. krajská informační operační střediska, taková varování vůbec nevydala. Nakonec se sami starostové obcí s rozšířenou působností rozhodli, že varování vydají. Ale vydávali ho až druhý den nebo dokonce až čtvrtý den. Takže když jsem zjišťovala, jak je to možné, že občané nebyli varováni, protože mohlo skutečně dojít k ohrožení života, byl horký den, obvykle se v Bečvě koupají děti, mohla tam být i zvířata, která se do řeky dostanou, takže skutečně situace byla závažná a naštěstí se nic nestalo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.