I to zaznělo na semináři k rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který se konal v Senátu. Akce se zúčastnili představitelé státu i samospráv.
„Vnímáme, že kontroly rezonují celou Českou republikou a k rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu se kriticky staví města, obce i kraje. Návrh pečlivě posoudíme v odborných výborech Senátu a hlasováním o něm rozhodneme na konci května,“ říká předseda senátorského klubu KDU-ČSL Petr Šilar a dodává: „I proto jsme ještě před projednáním příslušné novely v Senátu uspořádali tematický seminář. Poskytli jsme tak prostor k diskusi s cílem přispět k vysvětlení stanovisek a k nalezení kompromisního řešení. Z intenzivní debaty je však zřejmé, že nesoulad mezi samosprávou a státem bohužel nadále přetrvává a obavy z nové legislativy nebyly rozptýleny.“
Podle samospráv je přinejmenším nešťastné, když se do stávajícího nefunkčního systému kontrol přidá další subjekt. Bez toho aniž by se systém opravil, resp. vylepšil, tedy fungoval správně.
„Už v současné době jsou veškeré veřejné prostředky pod externí kontrolou. Kontroluje je celá řada subjektů, které při kontrole na několik dnů doslova zablokují činnost zejména malých obcí. A těch malých je v České republice 90 %,“ říká místopředseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Velkého Oseku Pavel Drahovzal a dodává: „Starostové se pak nemohou starat o své občany, ale o kontrolory. Na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu je navíc absurdní, že mu nepředcházela žádná analýza už existující kontrolní činností přesto, že ji požadovala Sněmovna i Senát.“
Svaz měst a obcí ČR požaduje, aby existovala kontrola jedna, která by byla závazná i pro další subjekty.
„Z dotazovaných zemí Evropské unie a kandidátských zemí jich 26 má pravomoc kontrolovat územní samosprávy. Pokud se schválí novela, kterou se nyní bude zabývat Senát, budeme moci kontrolovat postupně v podstatě všechny veřejné prostředky,“ říká prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala a dodává: „Už současné výsledky naší kontrolní činnosti ukazují, že kontroly pomáhají a mají i preventivní charakter. Tak tomu bylo například při kontrole sportovní činnost v roce 2014, na jejímž základě ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy začalo peníze na sport rozdělovat jinak.“
NKÚ má v současné době 333 kontrolorů. Pokud by byla novela schválena, šedesát kontrolorů by se mělo zabývat samosprávami. Třicet pracovníků chce úřad zajistit organizační změnou, tedy přesunem stávajících zaměstnanců, třicet nových úředníků chce v následujících třech letech přijmout. K organizační změně v NKÚ dojde nezávisle na výsledku legislativního procesu, nově by organizace měla strukturou odpovídat resortnímu uspořádání České republiky. Tedy tomu, jaká existují ministerstva.
Zkušenosti měst, obcí i krajů s kontrolami jsou rozporuplné. Samosprávy nevylučují jejich preventivní funkci, kontrolám se nebrání. Požadují však zrušit duplicity, často multiplicity. Nabízí se tak například myšlenka, zda by neměl existovat národní koordinátor kontrol.
Novelu zákona o rozšíření pravomocí NKÚ poslanci nedávno schválili už ve třetím čtení, nyní se jí tedy bude zabývat Senát. Právní experti mimo jiné upozorňují na to, že je třeba dát pozor na to, jak České republice nařizuje Evropská charta místních samospráv, aby NKÚ kontroloval nikoliv účelnost a hospodárnost, ale pouze legálnost nakládání s veřejnými prostředky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV