Fungovat by měl formou recenzního portálu, který umožní pedagogům snazší orientaci a poskytne souhrnné informace o široké nabídce v dalším profesním vzdělávání.
Projekt financuje hlavní město Praha, připojí se k němu i Královéhradecký kraj. Podobný nástroj pro hodnocení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zatím v Česku neexistuje.
Učitelé mají ze zákona povinnost věnovat každý rok určitý počet dnů ze své pracovní doby dalšímu profesnímu rozvoji. Navštěvují proto různé vzdělávací kurzy, kterých je v současnosti na trhu nepřeberné množství. Problémem je, že mají různou kvalitu a zatím neexistuje systém hodnocení a sdílení informací, který by pomohl učitelům se snadno informovaně rozhodnout, zda je daný kurz pro ně vhodný či nikoliv. Učitelé si tak často vybírají na základě doporučení svých kolegů a z toho, co právě přijde za nabídku do e-mailu.
„Na trhu každý rok přibývají další a další vzdělávací kurzy pro učitele i pro management škol. S tím ale narůstá potřeba se mezi nimi orientovat a dokázat vyhodnotit jejich kvalitu a potřebnost. Hlavní město Praha si společně s Pražským inovačním institutem vzalo za svůj úkol tuto potřebu naplnit a pomoci tak pedagogům nejen v Praze, ale ve všech českých a moravských školách. Nově vyvíjený unikátní systém pro evaluaci kurzů DVPP by měl pedagogům poskytnout souhrnný a systematický přehled o nabídce pro jejich další profesní vzdělávání a pomoci tak k cíli, kterého chceme všichni společně dosáhnout, tedy k vyšší kvalitě vzdělávání v Česku," říká Vít Šimral, radní pro oblast školství, sportu, vědy a podpory podnikání.
Projekt Pražského inovačního institutu bude realizován ve dvou fázích. První je výzkumná, v rámci níž expertní tým již začal letos v lednu pracovat na designování systému hodnocení - jak by měl vypadat, jaká data by měl sbírat a jak by je měl interpretovat tak, aby byla užitečná nejen učitelům při rozhodování, ale také vzdělávacím organizacím jako důležitá zpětná vazba.
Cílem je zhruba do deseti měsíců v rámci spolupráce s vybranými školami a vzdělavateli vytvořit metodiku, která by popisovala, jakým způsobem bude celý systém hodnocení fungovat. Na základě toho pak expertní tým v rámci druhé fáze projektu sestaví prototyp softwaru, který vytvoří základ pro recenzní portál dostupný na webu i na mobilních telefonech. Vyhledávání dat o příležitostech dalšího vzdělávání pedagogů by tak mělo mít příjemnou, efektivní a přehlednou formu a zároveň umožňovat sdílení mezi školami a učiteli.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV