Některé školy musí kvůli koronaviru začátek školy odložit. Všechny školy stojí před úkolem rozjet opět standardní výuku a plnit vzdělávací programy. Konec školního roku nebyl standardní, protože tisíce žáků se během karantény zapojily do distanční formy vzdělávání jen částečně anebo vůbec. Nejvíce problémů měly střední školy s učebními obory bez maturity (21%) a také druhý stupeň základních škol, kde se do on- line výuky nezapojilo až 16% žáků.
Pandemie nás donutila k věcem, které bychom jinak odkládali. Především se jedná o zapojení digitálních technologií do výuky včetně využití dálkového připojení a komunikace on-line. Zároveň se ještě více rozevřely nůžky mezi těmi, kteří se mohli z domova zapojit do online výuky, a těmi, kteří tuto možnost nemají anebo nejsou schopni samostatně s počítačem pracovat.
Zpráva České školní inspekce o stavu výuky v době pandemie by nás neměla nechat v klidu. Jistě je správné, že ministr školství předložil návrh zákona na povinné vzdělávání dálkovou formou v případě krize. Na to přichází s návrhem na vyčlenění částky 1,2 miliardy korun na zakoupení počítačů do základních škol. Myslím si, že to nebude stačit a bude muset přidat. Mimo jiné proto, že naše ústava garantuje bezplatné základní i střední vzdělání, a tak pokud nastane povinnost distanční výuky, pak musí stát vytvořit k takové výuce podmínky. To se týká všech žáků a učitelů základních i středních škol.
Dokonce bych panu ministrovi poradila, kde na to vzít potřebné finanční zdroje. Pokud nechceme zbytečně zvyšovat naši zadluženost, měli bychom požádat o grant z evropské facility na podporu oživení a odolnosti, která bude mít k dispozici až 560 miliard EUR. Od počátku, kdy se začalo uvažovat o pomoci členským státům při řešení dopadů pandemie, jsem navrhovala, aby jeden z investičních programů směřoval právě do vybavení škol počítači, včetně možnosti připojení k internetu.
Tento program zatím nebyl takto jasně na úrovni EU definován, protože jsme ve stádiu vyjednávání o celkovém rozpočtu mezi členskými státy (Radou) a Evropským parlamentem. Česká vláda má tedy stále šanci se podílet na rozhodování o tom, aby část investičních zdrojů by šla na vybavení žáků a učitelů digitálními nástroji (připojení k internetu, sofware, tablety, počítače atd.)
Evropských peněz na investice bude dost. Měli bychom je využít efektivně, tedy pro zlepšení kvality vzdělání pro všechny děti základních i středních škol.
To by bylo myslím to nejlepší povzbuzení pro naše školáky i učitele a viditelná pomoc ze strany EU. Vzkazem, že nezapomínáme na žádného z vás a karanténa už nebude žádným strašákem a obavou z izolace. Žáci i učitelé základních i středních škol budou moci využívat počítačové vybavení, zakoupené z evropského investičního programu. To by mělo umožnit nejen povinné vzdělávání v době krize, ale třeba mnohem intenzivnější školní komunikaci on-line anebo i on-line kurzy, které jsme si v době pandemie oblíbili.
Michaela Šojdrová
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV