„Fakt, že rodiče nebudou mít možnost vybrat pro své dítě školu dle vlastního výběru a podle zaměření, které škola nabízí, popírá princip, který ODS několik let v Praze 6 budovala,“ říká Jakub Stárek, předseda šestkové ODS. V exponovaných oblastech Dejvic a Bubenče lze dokonce hrozí, že škola nebude schopná přijmout ani své tzv. „spádové děti“. „Dle informací z matriky očekáváme u zápisů 4. a 5. dubna přes spádových 90 dětí, přijmout jich ale může jen 75,“ říká ředitelka ZŠ Hanspaulka Marie Pojerová, podle které by tak o přijetí rozhodovalo losování. ODS Praha 6 tento stav považuje za naprosté selhání současného vedení radnice. „Školy v Praze 6 v celkovém součtu sice mají kapacitní rezervu, ale poprvé může dojít k situaci, že budou děti z místa bydliště dojíždět do školy na druhý konec městské části, kde je volno,“ vysvětluje Stárek a dodává, že ani v příštím roce chystané změny spádových oblastí nejsou systémovým řešením.
„Situace, která v Praze 6 nastala, bohužel není nijak překvapivá a předpovídala ji i podrobná demografická studie s dlouhodobým výhledem, kterou jsme nechali v roce 2013 vypracovat a Praha 6 ji má k dispozici,“ upozorňuje Ondřej Balatka, zastupitel a bývalý radní pro školství. S výměnou vedení radnice po komunálních volbách se však rozvoj školství v podstatě zamrzl. „Připravené projekty, které by současnou situaci vyřešily, se z nedostatku zájmu o oblast školství zastavily nebo dostaly do slepé uličky,“ uvedl Jakub Stárek.
Jde zejména o projekt nové ZŠ a MŠ Kocínka při ZŠ Bílá s 8 třídami pro základní školu a dvěma třídami pro školu mateřskou. V roce 2014 měla ODS ve vedení radnice finální architektonickou podobu projektu připravenou pro územní a stavební řízení, škola měla sloužit dětem již od tohoto školního roku. Noví radní však poté, co narazili na první nesouhlas zástupců občanských sdružení, projekt odložili do šuplíku a vymazali ze svého programového prohlášení. „Místo aby se příslušní radní zaměřili na vysvětlování účelu a potřeby stavby a pokračovali v přípravách, tak na projekt rezignovali,“ poukazuje Stárek na trestuhodné podcenění stoupajících nároků na počty míst ve školách.
Úkolem radnice má být zajištění kvalitního vzdělávání pro všechny děti z Prahy 6. Školství jako „vlajková loď“ šestkové ODS se zastavila v roce 2014, když ji u kormidla vystřídal STAN. Minimalizovaly se i investice do tohoto rezortu, které bývaly dlouhodobě největší z celkového rozpočtu. „Zodpovědně jsme přistupovali k modernizaci školních budov a zároveň hledali možnosti, jak navýšit kapacitu a zároveň nesnížit kvalitu vzdělávání. Důkazem jsou kompletní rekonstrukce ZŠ Bílá, ZŠ A. Čermáka nebo ZŠ Dědina a školy s nejlepší pověstí se zaměřením na výuku jazyků, Montessori program, waldorfské třídy, ale i výtvarné a sportovní specializace,“ ohlíží se Stárek za zlatými časy školství v Praze 6.
Jakub Stárek
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV