V té žádá sdělit konkrétní scénář Ministerstva dopravy ČR na kompenzaci ztráty tržeb dopravní obslužnosti krajů, měst a obcí způsobené Vládou ČR vyhlášeným nouzovým stavem. Pokud by nebyly výpadky tržeb krajům, městům a obcím kompenzovány, může od roku 2021 hrozit škrtání spojů veřejné dopravy – a to městské i meziměstské! Podle poslankyně Věry Kovářové nebudou mít jednotlivé samosprávy dostatek financí na další objednávku dopravní obslužnosti. Tím dojde k výraznému zhoršení kvality veřejné dopravy a negativní dopad zaznamenají zejména nejzranitelnější skupiny obyvatel – školáci, studenti, senioři a další nízkopříjmové skupiny obyvatel.
„Premiér Babiš slíbil občanům, že nedojde k redukci počtu spojů veřejné dopravy, aby nedocházelo např. ke shlukování obyvatel, a tím pádem k přenosu Covid-19. V rámci pozitivní spolupráce v této výjimečné krizové situaci objednavatelé dopravy – tzn. kraje a obce – Vládě ČR vyhověli a rozsah veřejné dopravy v závazku veřejné služby byl omezován jen minimálně, byť bylo zřejmé, že kvůli omezujícím opatřením v rámci nouzového stavu dojde ke značnému úbytku cestujících. Tím došlo k radikálnímu propadu příjmů z prodeje jízdného,“ sdělila Ing. Věra Kovářová, poslankyně, členka Podvýboru pro dopravu a zastupitelka Středočeského kraje.
Kraje a obce vyhověly vládě i proto, aby omezováním dopravy neohrozily nejen všechny cestující, ale také pracovníky dopravců. Pokud by se řidiči a obslužný personál dopravců dostali do karantény či dokonce onemocněli, veřejná doprava se bývala mohla zcela zastavit.
Podle poslankyně Věry Kovářové vláda již měla rozhodnout o finančních prostředích určených na obnovu silnic II a III. třídy. „Tyto peníze jsou, jak tvrdí vláda, finančním narovnáním za daňové výpadky za tzv. kompenzační bonus, vláda tyto peníze nemůže mediálně prezentovat jako kompenzaci i za výpadek tržeb – to by zavánělo lží. Dále příspěvek na krajské silnice dává vláda každoročně. Je třeba, aby vláda rozhodla i o zvláštní kompenzaci za výpadek tržeb dopravní obslužnosti pro všechny kraje a obce,“ doplnila poslankyně Věra Kovářová.
Jen ve Středočeském kraji objednávají obce a města veřejnou linkovou dopravu v integrovaném systému PID za cca 451 mil. Kč/rok, s roční kompenzací 193 mil. Kč/rok. K této částce bude navíc třeba přičíst objednávku měst na své MHD (např. města Mladá Boleslav, Kolín, Příbram atd.) v obdobném rozsahu. Podle poslankyně Věry Kovářové tedy nejde v žádném případě o marginální objednávku rozsahu veřejné dopravy a tudíž ztráta z výpadku tržeb pro kraj, města a obce může jen ve Středočeském kraji dosahovat i několik stovek milionů Kč.
„Z informací dostupných v médiích vyplývá, že vláda zatím nechystá zvláštní podporu obcím a krajům za výpadek tržeb ve veřejné dopravě. Kraje, města a obce vyšly Vládě ČR v krizi vstříc, řádně se postaraly o své občany, aby nedošlo k ještě větším lidským i hmotným škodám. Vláda by je teď neměla hodit přes palubu a naopak by měla zajistit, aby měly dostatek peněz a nemusely kvůli vládě škrtat spoje veřejné dopravy,“ shrnula situaci poslankyně Věra Kovářová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV