Vystrčil (ODS): Legiovlak

15.10.2019 10:49 | Zprávy

Jako malý kluk jsem téměř bez dechu poslouchal svého tátu, když mi vykládal o našich legionářích, jejich hrdinství a zásluhách o vznik samostatného Československa.

Vystrčil (ODS): Legiovlak
Foto: archiv senátora
Popisek: senátor a místopředseda ODS Miloš Vystrčil

Pravda zejména ve vztahu k bolševikům to bylo trochu jiné povídání než kusé zmínky z tehdejší výuky socialistického dějepisu.

Nevím, kolik z nás dnes ví, že v první světové válce bojovalo více než 140 000 Čechů a Slováků na straně Francie (10 000), Itálie (20 000), Ruska (70 000), Srbska a USA (40 000) za samostatný československý stát.

Nevím, kolik z nás ví, že na konci Velké války (první světová válka) čítalo Československé vojsko na Rusi téměř 70 000 mužů ve zbrani?

Nevím, kolik z nás ví, že mnozí z legionářů se vrátili až dva roky po válce, během kterých sváděli boje s ruskými bolševiky a vedli si výtečně. Ovládli tisíce kilometrů nejdůležitější ruské železnice - Transsibiřské magistrály.

Nevím, kolik z nás ví, že teprve 7. února 1920 bylo uzavřeno příměří se sovětskou vládou a legionáři konečně mohli zahájit nerušenou evakuaci z Vladivostoku do Československa a že bylo přepraveno téměř 73 000 osob. Jsem přesvědčen, že jsou mezi nimi s velkou pravděpodobností i lidé - hrdinové mající kořeny v našich městech a obcích. Mezi nejznámější patří rodák z Čenkova u Třeště sokol a plukovník Československých legií Josef Jiří Švec.

Právě LEGIOVLAK, který bude k vidění od 22. 10. do 27. 10. na nádraží v Telči je projekt Československé obce legionářské, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále probíhaly válečné operace Československých legií. Pro co největší přiblížení podoby legionářských vlaků a životních podmínek, bojové činnosti a zvyklostí legionářů jsou vybrány nejčastěji používané typy vozů.

Vlak se skládá z plošinového, improvizovaného obrněného, dělového, ubytovacího (těplušky), výstrojního, velitelského, štábního, zdravotního, poštovního a kovářského vagonu.

V roce 100. výročí vzniku samostatného Československa jsme se marně snažili dosáhnout toho, aby se alespoň na některém nádraží v našem senátním obvodu LEGIOVLAK zastavil. Podařilo se to o rok později. Věřím, že toho všichni vlastenci a vlastenky se svými dětmi či vnuky využijí a LEGIOVLAK navštíví.

Miloš Vystrčil, krajský zastupitel, senátor

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Proč jste při předkládání zákona o střetu zájmů postupoval tak, jak jste postupoval?

Soud zákon shodil ze stolu ne kvůli obsahu, ale formě, jakou byl přijat. Přitom kdybyste postupoval tak, jak se má, zákon by přeci taky prošel nebo myslíte, že ne? A myslíte, že je obecně transparentní postupovat tak, jak jste postupoval vy, tedy že jste zákon chtěl prosadit jen jako přílepek bez to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

9:00 Vích (SPD) Nejhorší vláda za posledních 30 let

Zvýšili daně, obrali současné i budoucí důchodce, uzavřeli smlouvu na předražené americké stíhačky, …