Za deset let vzrostl objem financí rozpočtové kapitoly školství ze 138 miliard na 265 miliard korun. Přitom se zvyšuje podíl žáků, kteří nedokážou zvládnout ani jednoduché úkoly - na učňovských oborech tvoří tuto skupinu žáků 60 %, dvakrát tolik, než před 20 lety.
Právě tito žáci budou obtížněji hledat zaměstnání a Česko to bude stát desítky miliard. Namísto, aby do systému sociálního přispěli, budou na něm závislí.
Důvodů je samozřejmě více, roli sehrál třeba Covid, opět se ale ukazuje, že klíčem ke kvalitnímu vzdělávání v nezvykle decentralizovaném školství nejsou peníze samotné.
Klíčem k pozitivní změně je řízení kvality vzdělávání přímo v území.
Obce mají ke svým školám nejblíže, proto musí převzít odpovědnost:
- za bezproblémový provoz
- za efektivní hospodaření
- za kvalitu výuky samotné
Zeptejte se radních ve své obci, kolik z RUD směrují do vzdělávání. Pravděpodobně budete překvapeni, že to není 100 % z objemu v přepočtu na hlavu žáka.
Vzdělávání jednoduše musí být prioritou nejen pro vládu, ale především se musí stát prioritou také pro zřizovatele, kteří své školy zřizují.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV