Mezi možnými kandidáty mě zaujal populární textař Michal Horáček. Předpoklady pro postup do druhého kola voleb jistě má, zejména zajistí-li si podporu velkých politických stran a hnutí. Nedokáže-li to, bude muset vložit více peněz do vlastní sebeprezentace. Prezidentská předvolební kampaň nebude levná. Sehnat 50 milionů (dle volebního zákona strop pro prez. volby) by pro Horáčka neměl být problém. Větším problémem bude přesvědčit levicovější moravské voliče, že je jejich krevní skupinou a žije skromným životem (ne)typického středočeského (ne)miliardáře.
Jízlivě podotýkám, že i jisté osobnostní předpoklady být prezidentem nepochybně má. Každý z novodobých prezidentů byl svým způsobem narcis (Klausovo „A vy jste kdo?“ je už teď legendární). Jenomže, podíváte-li se na Horáčkovy webové stránky, tak nevidíte běžný narcismus, kterým tak trochu trpí každý z nás. To je snaha vytvořit mýtus forrestgumpovských rozměrů typu, jak jsem byl u všeho důležitého a se skromností vlastní do všeho důležitého zasáhl. Vyniká zejména popis, jak s Kocábem vyjednal odchod komunistů od válu. Hotoví mýtotvůrci. To už je na běžného člověka trochu moc. Horáček bude muset začít velmi rychle hrát na notu obyčejné lidské skromnosti, což jistě se šikovnými PRisty nebude nemožné. Jestliže to celkem obstojně zvládá senátor Valenta, dokáže to i on. Jen už si nesmí hrát se svými potenciálními voliči tak, jak činí u svých věrných posluchačů, které udržuje v domnění, že v jeho otextovaných písních dostávají něco vyššího, dosahujícího až filozofických rozměrů. Přitom je to jen kalkul chytrého manipulátora. V prezidentských volbách s tímto neuspěje, i když schopnost manipulace se v politickém klání hodit bezesporu bude. Italský literární vědec Umberto Eco už před téměř padesáti lety v knize Skeptikové a těšitelé psal o povrchní masové kultuře, která cíleně vykrádá myšlenky a postupy vyšší kultury. Dokážou-li lidé okolo Horáčka použít tyto postupy i v masové politické kampani, tak se jeho šance na zvolení velmi zvýší.
Vzhledem k přímé volbě prezidenta mu stejně nezbude nic jiného, než poctivě objíždět všechny kraje a s úplně jiným jazykem než je zvyklý používat, sdělovat příjemné i nepříjemné pravdy. V tom u něj vidím jistý problém. Nevím, jestli je toho schopný a dokáže své argumenty a fakta sdělit přijatelným způsobem. Po přečtení jeho doktorské práce, kde projevil jistou nechuť k práci s faktografickými daty a k metodám jejich sběru, kdy většina jeho poznatků byla založena na osobních zážitcích z hráčského podsvětí normalizačního socialismu, spekulacích a spíše než sociologii, podobala se práce beletrii či esejistice, jsem dospěl k otázce: Bude toho schopen? Musí si dát velký pozor, aby si ho Zeman v kampani nevychutnal a neodstřelil jím osobně dodanou municí bonmotem ala „méně nezaměstnatelných antropologů, více techniků, lékařů…“. Zejména, nemá-li většina národa ani potuchy, kdo to antropolog vlastně je a co dělá. Horáček bude muset opustit témata svých vykalkulovaných textů a začít dělat „realpolitiku“ po česku.
Nesmí opakovat chyby týmu Karla Schwarzenberga
Proti Zemanovi bude mít pouze jednu výhodu. Média mu budou nakloněna. Počínaje Českou televizí a konče vlivnými listy vydavatelství Economia Zdeňka Bakaly. Ale … spřízněná média mu sice nebudou předhazovat nedávné výroky jako: „Politika pro mě nikdy nebyla něčím, co bych chtěl dělat. Člověk se v politice musí vždycky podřizovat větší skupině a delegovat na ni svou pravomoc. Snadno se pak může stát, že s něčím nesouhlasíte, ale holt se to odhlasuje. Vždycky dávám přednost tomu, co považuji za správné já a ne nějaká širší skupina“, jenže stejně ho donutí vyjadřovat se k politicky ošemetným tématům (uprchlická krize, EU X Rusko, existenční problémy obyvatel moravskoslezského kraje apod.). Zvládne to jako ryzí nepolitik?
I kampaň musí mít precizní. Nesmí opakovat chyby týmu Karla Schwarzenberga, který si doteď myslí, že volby jim prohrálo podcenění Prahy a necílení na výhru ve volbách. Ti lidé vůbec nepochopili, že volby jim prohrál tradiční moravský volič a Schwarzenbergova manželka, kterou nedokázali přemluvit, aby se naučila a řekla v kampani alespoň několik vět česky. Pohnutky voličů jsou někdy velmi přízemní a Miloš Zeman s nimi na rozdíl od jiných umí pracovat a vhodně použít.
Může textař, producent, antropolog a podnikatel Michal Horáček porazit Miloše Zemana v prezidentských volbách? Možná, ale dnes asi s takovou pravděpodobností, jako že Leicester City znovu vyhraje anglický titul. Na druhou stranu, kdo jiný než bývalý hazardní magnát by měl umět pracovat s pravděpodobností. Nejdříve ale musí vystoupit ze svého Maybachu … A naučit se získat si voliče lidovostí jako Miloš Zeman. A projezdit Moravu!
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV