Bude nutné prošetřit stávající kontrolní systém a schopnost reagovat na problémy, vznikající na počátku a v průběhu výstavby až k jejímu dokončení a v konečné fázi i v kolaudačním řízení na podkladě platného stavebního práva, soukromého práva a norem. Bude nutné definovat dlouhodobou a stabilní koncepci státu, znát vizi budoucího směřování celé naší země a její ekonomiky. Bude nutné rozpracovat jednotlivé dílčí koncepce (např.: stavebnictví, telematiky, aj..) a výsledkem by měla býti rozhodnutí, jaké investice jsou nutné a potřebné, neboť jednou ze základních funkcí státu by měla být stabilizace ekonomiky, mimo jiné právě prostřednictvím řízených investic, především do infrastruktury.
Teze, které vám předkládám k zamyšlení a diskusi jsem sestavil podle svých letitých zkušeností v investiční výstavbě, v které jsem působil v různých funkcích. Tím jsem ovšem nechtěl vyvolat dojem, že by nebylo více problémů ve stavebnictví v České republice, a ani jsem nechtěl vyvolat dojem, že je to středobod celé činnosti, nýbrž jedna z jejích mnohých součástí a spoléhal jsem i na diskusi o tomto tématu, která by se promítla v konečném výsledku navrhované činnosti.
Počítám s tím, že i ostatní čtenáři(-ky), kteří se jako odborníci(-e) zúčastní tohoto jednání a obohatí svými zkušenostmi rodící se program, který považuji za důležitý už i proto, že při současně platné legislativě vzniká řada otázek o vztazích zákonů, jako je zákon stavební a předpisy související či připravovaný zákon o veřejných zakázkách, který v roce 2016 nabude účinnosti, zákony o životním prostředí a o ochraně přírody a krajiny apod., které se vztahují k investiční výstavbě a novým občanským zákoníkem a v neposlední řadě zákonem o obchodních korporací, které významně zasáhly do celého právního řádu a tím vytvořily i řadu změn ve smluvním právu, závazkovém právu, v otázkách jakosti a záruk za jakost, vlastnictví apod. Je také nutno vzít na vědomí, že problematika pozemkového práva v oblasti výkupů pozemků a převodu pozemků je stále aktuální v případě investiční výstavby.
Ve svém návrhu jsem se také zmínil, a to považuji za důležité, o praxi v investičním budování pozemních komunikací a vztazích při realizaci výstavby, začít přemýšlet a diskutovat v širších souvislostech s cílem zlepšování životní úrovně a blahobytu lidí v mezích kapacity ekosystémů při zachování přírodních hodnot a biologické rozmanitosti pro současné a příští generace. Jako stavební inženýr jsem se s kolegy(-němi) podílel na několika stavbách, takže jistě pochopíte můj zájem i snahu o zefektivnění tohoto nelehkého procesu, na jehož počátku stojí výběr zhotovitele a na konci dlouhého procesu převzetí dokončené stavby. Mezi těmito dvěma body se odehrává proces, který s sebou nese složitou administrativu, která je dána nejen zákonnou úpravou, ale také interními směrnicemi a komunikací mezi objednavatelem a zhotovitelem v rámci systému jakosti pozemních komunikací. Jelikož se jedná o smlouvy o dílo, celou tíhu konečného výsledku nese nejen zhotovitel, ale významně se na něm podílí i objednatel, tedy jinak řečeno, osoby určené objednatelem (Technický dozor investora), kteří musí v celém průběhu stavby sledovat nejen činnosti zhotovitele, ale odpovídat za průběh výstavby i kontrolní činností v jednotlivých fázích, stejně jako kontrolovat dodržování smluvních dokumentů a kontrolovat i fakturaci.
Tím bych chtěl zdůraznit i řadu odpovědností, které v konci upravuje významně občanský zákoník. Tady, nelze jen spoléhat na dlouholetou praxi ani ze strany zhotovitele, ani ze strany objednatele, ale věnovat pozornost právní úpravě, která navazuje na evropské směrnice, implementované do tuzemského právního řádu a které musí býti zohledněny i v technických předpisech a interních směrnicích, které jsou problematice výstavby věnovány jakož i v předpisech o bezpečnosti osob při výstavbě a jejím dodržování.
Z těchto důvodů, které jsem nyní shrnul, jsem vycházel ve svých názorech a pohledech na realizaci investiční výstavby, na které se podílí mnoho lidí, ať již zaměstnanců investora, tak i stavebních firem i jiných subjektů, například soudních znalců a expertů, jejichž činnosti by měly být sladěné nejen ve stavební praxi, ale také v legislativě, abychom se vyhnuli nežádoucím konfliktům, vícenákladům a problémům v průběhu stavby s vícenáklady a méněnáklady, které vyžadují další a další administrativní činnosti.
Můj záměr od počátku byl takový, že jsem uvažoval i nad stránkou rutinní a operativní i nad lidmi, kteří se v této činnosti pohybují s různým stupněm zkušeností, vzdělání a motivacemi k této nelehké práci nejen podnítit diskusi, ale také k přemýšlení o oboru, jeho současného stavu a budoucího stavu v rámci evropské stavební politiky. Jistě, že je v zájmu každé země, aby obor investiční výstavby posilovala nejen v rámci její odborné praxe, ale také legislativně a s využitím nových poznatků a zkušeností. A proto jsem přišel se svou iniciativou, která by mohla rozproudit debatu nad budoucností investiční výstavby v České republice s poučením s minulých problémů, které vznikly v rámci výstavby dálnic a komunikací a jejichž výsledkem byly různé aféry. A v takové atmosféře lidé, jinak tolik potřební odborníci, klesají na mysli a mladí lidé, kteří se rozhodují o svém budoucím povolání, se do stavebnictví nepohrnou, i když jsou třeba nejen noví inženýři, ale také středoškolsky vzdělaní lidé, na které čekají zajímavé možnosti seberealizace.
Děkuji kolegům, kteří mne vybídli k napsání a uveřejnění výše uvedených tezí a rád přijmu Vaše připomínky k mému návrhu, který není žádným dogmatem, ale vážným zamyšlením.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV