Spot má být pouhým začátkem rozsáhlé náborové akce, neboť vláda si zaplatila inzerci též na internetu a v tištěných médiích. Celkem má být na propagaci druhého pilíře investováno dvacet milionů korun. Původně přitom vláda chtěla do reklamy investovat pouhé dva miliony a nechat ji spíše na penzijních fondech. Minimální zájem veřejnosti ji však přinutil strategii změnit.
„Možná si říkáte, že pět set korun není moc, že mi brzo dojde šťáva,“ vykládá v reklamě herec Duchoslav, zatímco sledujeme, jak u benzinové pumpy natankoval za pět set a pak mu jeho vůz zastavil uprostřed polí. „V důchodu nám dojde šťáva všem,“ varuje dále. Pak však nachází řešení: „Odkládejte si stranou třeba pět set korun na důchodové spoření, a stát Vám k tomu každý měsíc přidá dalších 750,“ slibuje, zatímco sledujeme, jak k jeho vozu s kanystrem přibíhá úředník v kravatě a doplňuje nádrž. „Zkrátka jeden a půl krát tolik,“ upřesňuje herec štědrost státní podpory.
„Ale jestli je Vám nad třicet pět, máte šanci zajistit si klidnou budoucnost jen do třicátého června,“ vyzývá herec od volantu.
Reklama se v médiích objevila v pondělí a okamžitě se stala předmětem zájmu Rady pro reklamu. Existují totiž pochybnosti o informacích, které jsou v ní uvedeny.
Výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný uvedl, že rada již obdržela na propagační spot stížnost. „Tato stížnost byla podnětem k zahájení procesu, na jehož konci rozhodneme, zda je reklama v souladu s naším Etickým kodexem, nebo není. Doufáme, že výsledek bude vynesen během několika týdnů,“ uvedl pro iDNES.cz.
Prvním krokem je, že rada oslovila zadavatele reklamy, aby se k obviněním vyjádřil. Následně vše posoudí Arbitrážní komise Rady pro reklamu. Její rozhodnutí sice nemůže vést k nějakým sankcím, ale má takovou autoritu, že se mu zadavatelé inzerce v drtivé většině případů podvolí.
Vyhlídky vládní reklamy podle Lidových novin ještě zhoršuje fakt, že arbitrážní komise nedávno označila za neetickou reklamu Penzijní společnosti České pojišťovny. Její sdělení přitom bylo takřka identické s poselstvím vládního klipu. „Nechte si ke každé své tisícovce dát patnáct stovek od státu,“ říkalo se v reklamě.
Námitky směřují především k faktu, že v reklamě se nezmiňuje, že vstup do druhého pilíře bude spojen se snížením státního důchodu z prvního pilíře.
Hlas z opozice: Tohle už přesahuje všechny meze
„Pokud to není přím podvod, tak je to silně zavádějící informace. Míra demagogie vlády přesahuje všechny meze,“ uvedl pro Lidové noviny rozčíleně stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek. Jen potvrdil, že sociální demokraté chtějí po vítězných volbách celý druhý pilíř zrušit. I člen Národní ekonomické rady vlády Jiří Rusnok, který se problematikou penzí zabývá, si myslí, že klienti by měli dostat úplné a plnohodnotné informace. „Jinak je to nefér,“ říká.
Vláda však trvá na tom, že reklama neetická není. Podle ní musí reklama být stručná a jasná a případné detaily vstupu do druhého pilíře si zájemci mohou zjistit na speciálním webu. „Cílem reklamy bylo motivovat lidi, aby se o důchodové spoření začali zajímat,“ uvedl mluvčí kabinetu Jan Hrubeš.
Jak však zjistily Lidové noviny, ani web Klidnabudoucnost.cz, který je v reklamě inzerován jako zdroj informací, neupozorňuje na snížení státního důchodu při vstupu do druhého pilíře. Tuto informaci se zájemce dozví pouze z oficiálního webu Ministerstva práce a sociálních věcí.
Ekonomka Markéta Šichtařová, která má k provedení důchodové reformy dlouhodobě řadu připomínek, je zvolenou formou reklamy překvapena: „Ti, co mají obavy, zde nezískají pocit, že se dozvěděli objektivní informace, tedy i negativní. Nemyslím si, že to přesvědčí i ty, kteří dosud váhají, a že se najednou jejich počet na základě této kampaně zdesetinásobí,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Šichtařová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo