V tu chvíli se mohlo zdát, že je česká vodní doprava zachráněna. Poté, co prezident Zeman jmenoval koncem minulého roku nového ministra dopravy Dana Ťoka (nestraník za ANO), ale nastal v této otázce obrat o 180 stupňů a nový ministr dopravy odmítá splnit slib svého předchůdce. Vypadá to, že peníze nepošle a o tématu se ani nehodlá bavit.
Podle mluvčího prezidenta republiky, se kterým ParlamentníListy.cz situaci rozebíraly, bude i toto téma společné schůzky. „Pan prezident se s panem ministrem setká na Pražském hradě v příštím týdnu a budou řešit řadu důležitých témat,“ přiblížil Jiří Ovčáček.
„Opětovně se potvrzuje, že Česká republika sice formálně deklaruje podporu vodní dopravě, fakticky však efektivní opatření nezbytná k vyřešení problému nepříznivých plavebních podmínek nečiní,“ řekl k problematice vodní dopravy předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Milan Raba.
Dan Ťok podle informací ParlamentníchListů.cz také váhá se zahájením zpracování studie proveditelnosti dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, která je požadovaná Evropskou komisí pro navrácení tohoto projektu do evropských dopravních plánů poté, co byl v roce 2011 vyřazen na žádost tehdejšího náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla.
Sama Evropská komise byla nedávno pokárána Evropským účetním dvorem, že v poslední dekádě neudělala takřka nic pro rozvoj vodní dopravy v EU, ač si to určila jako jednu ze svých priorit. Evropská komise na to slíbila, že v následujícím období skutečně dojde ke slíbenému rozvoji vodních cest a plavby v celé Evropské unii a že budou podporovány strategické investice v této oblasti.
Hlavní zjištění zvláštní zprávy přijaté Evropským účetním dvorem v Lucemburku:
Otázkou zůstává, jak by chtělo ministerstvo dopravy v následujícím období napomoci rozvoji vodních cest v ČR, když tyto projekty nezařadilo do nového Operačního programu Doprava a bývalým ministrem Prachařem připravovaný zákon o liniových dopravních stavbách vyřadil vodní cesty z dopravní infrastruktury v rozporu s potřebami jejich rozvoje, na což si opět stěžovala tripartita.
Z návrhu zákona byla vodní cesta taxativně vypuštěna s odůvodněním, že má tolik předností, že o ní nelze hovořit pouze jako o dopravní stavbě.
Doplňme, že v Česku je v provozu padesát nákladních lodí a říční doprava zaměstnává skoro dva tisíce zaměstnanců, včetně profesí dodávajících služby pro potřeby říční plavby. Na opravy škod po povodních ministerstvo přispívalo i v jiných druzích dopravy. Podílelo se na opravách silniční i železniční infrastruktury, ve dvou vlnách přispělo obcím na obnovu místních komunikací.
Svaz dopravy ČR a Odborový svaz dopravy v dopise premiérovi Bohuslavu Sobotkovi:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový