Další problém ministra Ťoka. Potápějící se vodní dopravu bude řešit i prezident

27.03.2015 8:47 | Zprávy

V říjnu loňského roku čeští lodní dopravci a provozovatelé přístavů zajásali, po dlouhých letech obtížných jednání jim ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) slíbil na jednání tripartity, za účasti prezidenta Miloše Zemana, obnovit program pro podporu vodní dopravy a přístavů - tzv. dotace na sucho a povodně.

Další problém ministra Ťoka. Potápějící se vodní dopravu bude řešit i prezident
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dan Ťok s Bohuslavem Sobotkou

V tu chvíli se mohlo zdát, že je česká vodní doprava zachráněna. Poté, co prezident Zeman jmenoval koncem minulého roku nového ministra dopravy Dana Ťoka (nestraník za ANO), ale nastal v této otázce obrat o 180 stupňů a nový ministr dopravy odmítá splnit slib svého předchůdce. Vypadá to, že peníze nepošle a o tématu se ani nehodlá bavit.

Podle mluvčího prezidenta republiky, se kterým ParlamentníListy.cz situaci rozebíraly, bude i toto téma společné schůzky. „Pan prezident se s panem ministrem setká na Pražském hradě v příštím týdnu a budou řešit řadu důležitých témat,“ přiblížil Jiří Ovčáček.

„Opětovně se potvrzuje, že Česká republika sice formálně deklaruje podporu vodní dopravě, fakticky však efektivní opatření nezbytná k vyřešení problému nepříznivých plavebních podmínek nečiní,“ řekl k problematice vodní dopravy předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Milan Raba.

Dan Ťok podle informací ParlamentníchListů.cz také váhá se zahájením zpracování studie proveditelnosti dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, která je požadovaná Evropskou komisí pro navrácení tohoto projektu do evropských dopravních plánů poté, co byl v roce 2011 vyřazen na žádost tehdejšího náměstka ministra dopravy Lukáše Hampla.

Sama Evropská komise byla nedávno pokárána Evropským účetním dvorem, že v poslední dekádě neudělala takřka nic pro rozvoj vodní dopravy v EU, ač si to určila jako jednu ze svých priorit. Evropská komise na to slíbila, že v následujícím období skutečně dojde ke slíbenému rozvoji vodních cest a plavby v celé Evropské unii a že budou podporovány strategické investice v této oblasti.

Hlavní zjištění zvláštní zprávy přijaté Evropským účetním dvorem v Lucemburku:

Otázkou zůstává, jak by chtělo ministerstvo dopravy v následujícím období napomoci rozvoji vodních cest v ČR, když tyto projekty nezařadilo do nového Operačního programu Doprava a bývalým ministrem Prachařem připravovaný zákon o liniových dopravních stavbách vyřadil vodní cesty z dopravní infrastruktury v rozporu s potřebami jejich rozvoje, na což si opět stěžovala tripartita.

Z návrhu zákona byla vodní cesta taxativně vypuštěna s odůvodněním, že má tolik předností, že o ní nelze hovořit pouze jako o dopravní stavbě.

Doplňme, že v Česku je v provozu padesát nákladních lodí a říční doprava zaměstnává skoro dva tisíce zaměstnanců, včetně profesí dodávajících služby pro potřeby říční plavby. Na opravy škod po povodních ministerstvo přispívalo i v jiných druzích dopravy. Podílelo se na opravách silniční i železniční infrastruktury, ve dvou vlnách přispělo obcím na obnovu místních komunikací.

Svaz dopravy ČR a Odborový svaz dopravy v dopise premiérovi Bohuslavu Sobotkovi:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Ing. Jaroslav Faltýnek byl položen dotaz

Děláte ve sněmovně vůbec něco?

Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

20:21 Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

Proč Fialův koaliční kabinet ve Sněmovně odložil legislativní změnu vedoucí k navýšení koncesionářsk…