„Žádná kauza není,“ tvrdil premiér Fiala minulý týden v Poslanecké sněmovně, když se chtěla opozice ptát na jeho vazby s oblíbenou kampeličkou politiků ODS, jejíž spřízněné osoby štědře sponzorovaly.
Přesto však v médiích prakticky dennodenně přibývají další podrobnosti o zvláštním premiérově vztahu k instituci, nazývané jako „pračka pro ódéesáky“. Tento vztah byl zcela jistě mnohem bližší, než pouhé uložení části rodinných úspor, které Petr Fiala dodnes uvádí jako svou jedinou vazbu.
Na podzim ParlamentníListy.cz psaly o velké kampani Restart Česka, která měla představit vizi budoucnosti země, jak si ji představuje premiér Fiala. Na billboardech, plakátech i na internetových serverech se objevila tvář ministerského předsedy s jeho osobním heslem „Děláme, co je třeba“ a vizemi na úrovni „Chci, aby se naše země stala hlavní křižovatkou Evropy“.
Akce vzbudila naši pozornost i proto, že nebylo zřejmé, kdo za ní stojí a kdo rozsáhlý výlep a inzerci platí. Jako zadavatel se totiž nedeklaroval ani Úřad vlády ČR, ani některé z ministerstev (jako tomu bylo v případě minulých reklamních kampaní), ani ODS jako strana. Že by si desítky billboardů platil Petr Fiala ze svého, se nezdálo pravděpodobné.
Kampaň Petru Fialovi dělala nezisková organizace Pravý břeh – Institut Petra Fialy. Tento think-tank, jehož cílem je „přispívat k vytváření ideového zázemí pravicové liberálně-konzervativní politiky“, vznikl v roce 2013.
Jeho hlavní tváří byl od počátku František Mikš, dlouholetý Fialův spolupracovník. Institut úzce spolupracuje s další neziskovkou Centrum pro studium demokracie a kultury, kterou Fiala s Mikšem založili již v roce 1993.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.