„Ministerstvo dopravy splnilo svůj úkol a podle všech ukazatelů se mu letos daří úspěšně využívat evropské prostředky. Zároveň máme historicky nejlepší čerpání celého rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
V rámci OPD2 ministerstvo vyžádalo za rok 2016 k refundaci v rámci souhrnných žádostí 3,55 miliardy korun, což ho řadí mezi dva nejúspěšnější operační programy v rámci programového období 2014-2020.
V praxi to znamená, že tyto výdaje musely projít velmi komplikovaným administrativním procesem, od schválení projektu, přes realizaci výdajů po jejich komplexní kontrolu. Žádosti za takto prověřené projekty následně proplácí Ministerstvo financí z prostředků EU již přímo na účty Ministerstva dopravy.
Dalším ukazatelem úspěšného čerpání jsou již realizované platby evropských prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), které již dosahují 13 mld. Kč. Celkový objem evropských zdrojů v SFDI je pro letošek 14,3 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že další platby ještě do konce roku doběhnou, blíží se doprava vyčerpání všech evropských peněz v letošním rozpočtu SFDI.
Mezi nejvýznamnější běžící projekty, které jsou letos financovány z prostředků OPD, patří výstavba nových úseků dálnice D3, modernizace D1, stavba D1 v úseku Přerov – Lipník, obchvat Třince na silnici I/11 či stavba úseku Ostrava Prodloužená Rudná – hranice okresu Opava na stejné komunikaci. Řada dalších důležitých projektů je letos z evropských peněz financována na železnici. Jde například o modernizace trati Rokycany - Plzeň, rekonstrukci železniční stanice Olomouc či přestavbu železničního uzlu Plzeň.
Operační program Doprava 1 se úspěšně uzavírá, MD ho stoprocentně vyčerpalo
Schválením všech velkých projektů z předchozího operačního programu zároveň Evropská komise potvrdila, že veškerá alokace programu ve výši zhruba 5,8 mld. EUR byla úspěšně dočerpána. Operační program Doprava (OPD) je tak jedním z pouhých dvou sektorových programů, které v programovém období 2007-2013 nepřišly o žádné finanční prostředky.
Během prosince schválila Evropská komise šest zbývajících velkých projektů z OPD. V pěti případech se jedná o tzv. fázované projekty, přičemž II. fáze těchto projektů se bude realizovat v rámci OPD2. Jedná se například o úsek D35 mezi Opatovicemi, Časy a Ostrovem nebo optimalizaci tratě mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem.
Dohromady čítá příspěvek z OPD na těchto šest staveb více než 250 milionů EUR. Schválení ze strany Evropské komise však neznamená dodatečné čerpání finančních prostředků. Ty již byly vynaloženy do konce roku 2015. Jde o potvrzení, že formálně byl celý proces v pořádku a ČR evropské prostředky na tyto stavby získá.