Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych, vážený pane poslanče Černochu, prostřednictvím pana předsedajícího, chtěl trošku poupravit to, co jste tady říkal.
Za prvé, Ministerstvo dopravy nehodlá rozšiřovat stávající mýto na silnice II. a III. tříd, přestože jsme k tomu byli opakovaně vyzýváni. To, co Ministerstvo dopravy udělalo, je, řekl bych, dohoda, která našla svůj původ ve vládě a v dohodách mezi koaličními dopravními experty, kdy v usnesení vlády jsme se dohodli, že je tady požadavek rozšířit mýto na silnice I. tříd. Chtěl bych říct, že my už dneska asi 250 kilometrů silnic I. tříd máme pod mýtem, takže toto rozšíření o dalších 900 kilometrů tak, aby byla zabezpečena technologická neutralita, neboť to je záležitost, kterou jsem dostal zadánu jako ministr dopravy.
Bylo přijato usnesení, ve kterém má být rozšíření v rozsahu 850-900 až 3000 kilometrů. A bylo řečeno, že konkrétní číslo určí poradce. My jsme spolu s poradcem tuhle hodnotu počítali a poradce přišel s tím, že když rozšíříme mýto na dalších 900 kilometrů silnic I. tříd, tak na těchto silnicích I. třídy bude výběr mýta v podstatě na 80 % dnešního výběru mýta toho, co se vybírá na jedničkách. Takže to není něco, co by bylo degradací toho systému. Ten systém bude pořád vybírat víc peněz, a jak jsme si to analyzovali, tak by nemělo nastat to, před čím varuje Asociace krajů, že vyžene těch zpoplatněných 900 kilometrů kamiony na dvojky a na trojky.
Nemyslím si to. Pokud by to někde hrozilo, tak navíc je možno na těch dvojkách a trojkách, kde by hrozilo, že se bude něco objíždět, umístit značku zákaz tranzitní dopravy, a to se dá docela dobře ohlídat.
Máte pravdu v jedné věci, že když jsme začali tu odbornou debatu, tak můj názor stejně jako názor hnutí, které na ministerstvu reprezentuji, byl takový, že mýto je daň a my daně zvyšovat nechceme. Ale proto, aby mýto mohlo pokračovat dál, abychom se vůbec odblokovali situaci, tak je to jakási dohoda, kde si myslím, že ukázka toho, že ta dohoda je dobrá, nebo že není tak špatná, jak se to líčí je, že všichni, kteří o mýto usilují nebo ty dva hlavní, kteří o mýto usilují, z jedné strany Kapsch, z druhé strany Skaitol (?) - nikdo z nich není úplně komfortní s tím. Vypadá to, že jsme vybrali dobře. To, že proti tomu protestuje Česma (?) - to je pochopitelné, protože ten nemá zájem platit mýto, že proti tomu protestují další. Holt prostě někdo tady rozjel docela informační kampaň.
Jenom bych chtěl říct, že přesto, že to není volba, nebo nebyla by to moje volba, kdybych já jako osoba soukromá o tom rozhodoval. Nicméně já jsem jako ministr vlády vázán k usnesením vlády, a to bylo maximum, kterého jsme byli schopni dosáhnout.
Děkuji.