„Jsem rád, že jsme po převodu nádraží zpět na stát začali okamžitě s vylepšováním staničních budov. Rekonstrukce v Náchodě je první velkou investiční akcí, která se po převodu podařila zrealizovat. V tomto trendu chceme pokračovat, už teď se například rozbíhají projekční práce na zvelebení dalších výpravních budov v Hradci Králové, Jaroměři, Pardubicích či Letohradě,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
„Dokončení modernizace náchodského nádraží bylo pro SŽDC prioritou. Kompletní rekonstrukcí prošla střecha i pláště budovy, dále také fasáda, peronní přístřešek či zpevněné plochy. Nedílnou součástí stavby byla i výměna oken a dveří,“ uvádí náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola a současně doplňuje: „SŽDC vynaložila na dokončení prací téměř 14 milionů korun, celkové náklady na rekonstrukci nádraží spolu s finančními prostředky, které vynaložily České dráhy, dosahují výše 34,5 milionu korun.“
Náchodská železniční stanice se začala stavět v souvislosti s výstavbou dráhy spojující Choceň a Broumov. Stanice byla otevřena 25. července roku 1875, samotná nádražní budova se dokončila v roce 1895. První větší přestavbu zaznamenalo nádraží na počátku 20. století. Více než sto let poté zahájily v roce 2012 České dráhy jako tehdejší majitel přípravu kompletní modernizace výpravní budovy včetně změny jejích vnitřních prostor, výměny oken, dveří, rekonstrukce všech inženýrských sítí a zateplení a úpravy povrchů. Cílem rekonstrukce bylo zlepšení komfortu a služeb pro cestující a také energetická úspora.
Architektonické řešení modernizované budovy vychází z historického tvarosloví budovy a současně respektuje dokončenou stavbu autobusového terminálu s krytými stáními a přístřešky. Okrový odstín fasády se zvolil s ohledem na převažující barevnost budov ve městě, pocházející z přelomu 19. a 20. století. Původní tvar stavby včetně střechy se zachoval, využila se skládaná krytina tmavé barvy připomínající břidlici. Nejvyužívanější přízemní část objektu je obložena skládanými sklocementovými deskami. V rámci oprav se zachovaly okenní formáty původní stavby, naopak nové jsou vstupní prosklené stěny s posuvnými dveřmi. Cestující mohou využívat nový jižní vstup na nádraží, který se nachází směrem k městu. Od něj prochází celou budovou až do nádražní haly pasáž, která se vybavila lavičkami a dalšími prvky zpříjemňujícími pobyt cestujících. Z pasáže jsou přístupné WC pro cestující a komerční prostory. Odbavovací hala zůstává na svém původním místě, pouze pokladny se přesunuly do severní části budovy. Poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží začala v říjnu loňského roku. Zhotovitelem stavby byla společnost STRABAG Rail. Celkové náklady na modernizaci nádraží dosáhly částky 13,7 milionu korun.