„Proti původním předpokladům se nám podařilo ušetřit více než 50 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, stavba většiny zbývajících úseků na D4 může být zahájena ve druhé polovině roku 2019. Koncesionář zajistí kromě dostavby také následný provoz a údržbu dálnice. Bude tak mít sám zájem na tom, aby stavba byla co nejkvalitnější, “ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Do zadávacího řízení byly podány celkem 4 nabídky. Vybraným poradcem je sdružení uchazečů White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika. Dalšími účastníky zadávacího řízení byla konsorcia vedená společnostmi PricewaterhouseCoopers, Deloitte a EEIP. Ministerstvo dopravy využilo pro hodnocení nabídek vícekriteriální hodnocení, kdy mimo nabídkové ceny hodnotilo i zkušenosti týmu, který bude poradenskou činnost vykonávat.
I v této situaci byla Ministerstvu dopravy nabídnuta cena, která je výrazně nižší než byl původní předpoklad zadavatele. Cena vybraného uchazeče klesla z původně předpokládaných 79 mil. Kč na 26 mil. Kč. Ministerstvo dopravy se tak při hodnocení muselo velmi důkladně zabývat i otázkou, zda nabízená cena není cenou mimořádně nízkou, přičemž vybraný uchazeč následně dostatečně vysvětlil důvody, kvůli kterým je jeho nabídková cena stanovena v této výši.
Vybraný uchazeč se významnou měrou podílel i na úspěšném uzavření koncesionářské smlouvy pro projekt PPP obchvatu Bratislavy, který byl uzavřen v loňském roce. Neúspěšní uchazeči nyní mají 15 dnů na možné podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o provedenému výběru. Pokud nebudou podány námitky, bude s vítězným uchazečem bezodkladně uzavřena smlouva a stanoven další přesný harmonogram vývoje projektu.
Zahájení kvalifikačního kola samotného výběrového řízení na koncesionáře předpokládá ministerstvo na podzim tohoto roku. Uzavření koncesionářské smlouvy lze odhadovat na přelomu roku 2018/2019. Podobně jako u dalších otevřených soutěží ale harmonogram může ovlivnit postup účastníků zadávacího řízení na poradce i samotného koncesionáře.
O dostavbě chybějících částí dálnice D4 formou PPP projektu rozhodla vláda v lednu 2016. Snahou ministerstva bylo uzavřít co nejdříve výběrové řízení na poradce a nastavit ho tak, aby bylo transparentní a nediskriminovalo žádného z potenciálních zájemců, který bude disponovat potřebnými zkušenostmi. V zadávacím řízení na poradce Ministerstvo dopravy plně reflektovalo předchozí výtky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na základě kterých bylo původní zadávací řízení na výběr poradců zrušeno. Před zahájením soutěže Ministerstvo dopravy využilo možnosti uspořádat předběžné tržní konzultace, což umožňuje nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Se zájemci tak byly předem prodiskutovány připravované zadávací podmínky.